Retail
Επώδυνη αφαίρεση της κρατικής ομπρέλας για ρεύμα και καύσιμα ενόψει καύσωνα
Ποιο το έξτρα κόστος για τον καταναλωτή με τις σημερινές τιμές και αν ευσταθεί ότι υποχώρησαν σε επίπεδα προ των μέτρων στήριξης
Επώδυνη αφαίρεση της κρατικής ομπρέλας για ρεύμα και καύσιμα ενόψει καύσωνα
Τα μέτρα στήριξης των καταναλωτών σε ρεύμα και καύσιμα, που άρχισαν να εφαρμόζονται το 2022 και πρόκειται να τερματιστούν στις 30 Ιουνίου όπως προανήγγειλε ο γενικός διευθυντής του Υπουργείου Οικονομικών, με βάση τα σημερινά δεδομένα, συνεπάγονται έξτρα κόστος περί των 35 με 45 ευρώ τον μήνα.

Επώδυνο για σημαντική μερίδα πολιτών. Και με τα τωρινά δεδομένα. Διότι από την 1η Ιουλίου και ακολούθως, με τις αναμενόμενες υψηλές θερμοκρασίες, η ζήτηση για ηλεκτρική ενέργεια θα σημειώσει ραγδαία αύξηση ενώ και οι οδηγοί των οχημάτων θα επισκέπτονται συχνότερα τα πρατήρια πετρελαιοειδών επίσης λόγω της αναγκαίας χρήσης του air condition.

Η επιχορήγηση
Τον περασμένο Μάιο και κατά τον τρέχοντα Ιούνιο, που σημειωτέο δεν είναι περίοδος υψηλής ζήτησης σε ρεύμα, όπως μαρτυρούν τα στοιχεία του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς, για μια μέση οικιακή κατανάλωση, από 700 μέχρι 800 κιλοβατώρες τη διμηνία, το Υπουργείο Οικονομικών χρηματοδοτεί, χονδρικά, από 60 έως 70 ευρώ. Η συγκεκριμένη βοήθεια, όπως ανακοινώθηκε στο παρελθόν, επικεντρώνεται στην κάλυψη της αύξησης του κόστους ενέργειας, σε σύγκριση με τον Ιούνιο του 2022.

Ο λογαριασμός της ΑΗΚ
Πελάτες της ΑΗΚ οι οποίοι παρέλαβαν λογαριασμό που περιλάμβανε την κατανάλωση του υποστατικού τους και κατά τον Μάιο, είδαν ότι υπολογίστηκε η χορηγία από το Υπουργείο Οικονομικών. Τον δε Ιούνιο, η Αρχή μας ενημέρωσε για μείωση 6% στην τιμή της κιλοβατώρας λόγω των φθηνότερων φορτίων που χρησιμοποίησε ετεροχρονισμένα. Ως εκ τούτου, δεν διαπιστώθηκε ότι το κόστος ενέργειας έχει επιστρέψει στα επίπεδα Ιουνίου του 2022.

Η θέση του Παντελή
Παρόλα αυτά, ο γενικός διευθυντής του αρμόδιου υπουργείου, Γιώργος Παντελή, εξέφρασε τη θέση πως πρέπει να τερματιστεί η επιδότηση στις 30 Ιουνίου και ότι ενδεχομένως να εξεταστεί η επαναφορά της από το φθινόπωρο. Με άλλα λόγια, να εξοικονομήσει η Κυβέρνηση το κονδύλι των επιχορηγήσεων και παράλληλα να αυξήσει αισθητά τα έσοδα από την φορολόγηση της επικείμενης μεγάλης ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας κατά τον Ιούλιο και τον Αύγουστο.

Απρόβλεπτη στο μέλλον
Καλά νέα για τα κρατικά ταμεία μεν, κακά νέα για τους πολίτες δε σε μια εποχή που τα πάντα σχεδόν είναι ακριβότερα. Όσοι πρόλαβαν να εγκαταστήσουν φωτοβολταϊκό σύστημα και ειδικότερα αυτοί οι οποίοι απόσβεσαν την επένδυσή τους, έχουν ένα καλό λόγο να ελπίζουν πως έχουν ένα μέσο προστασίας από τον επερχόμενο οικονομικό καύσωνα. Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει άλλωστε και ποια τιμή θα έχουν στο άμεσο μέλλον τα εισαγόμενα πετρελαιοειδή για σκοπούς ηλεκτροπαραγωγής.

Στο €1,466 και €1,463
Σε ό,τι αφορά στα καύσιμα, σήμερα (15/6), όπως και την περασμένη Τρίτη, όταν ο Γιώργος Παντελή προανήγγειλε το τέλος των μέτρων στήριξης του κόσμου, ο μέσος όρος των τιμών λιανικής πώλησης στα εδάφη όπου ασκεί έλεγχο η Δημοκρατία βρίσκεται στο €1,383 το λίτρο για την αμόλυβδη βενζίνη 95 και στο €1,380 το λίτρο για το πετρέλαιο κίνησης. Με την επαναφορά του φορολογικού συντελεστή κατανάλωσης, από την 1η Ιουλίου, οι τιμές αυξάνονται κατά 8,32 σεντ. Η μέση πώληση της βενζίνης θα σκαρφαλώσει στο €1,466 ανά λίτρο και η αντίστοιχη του diesel στο €1,463 το λίτρο.

Πώς αλλάζει το κόστος
Εάν λοιπόν υλοποιηθεί η κατάργηση του μειωμένου συντελεστή φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα τέλος Ιουνίου, παραθέτουμε τα εξής παραδείγματα για το πώς αλλάζει το κόστος για τον κάθε ένα και την κάθε μια ιδιοκτήτρια οχήματος, εάν η μέση τιμή την 1η Ιουλίου, υποθετικά, θα βρίσκεται στο €1,463 το λίτρο. Δεν διαφοροποιηθεί δηλαδή από τα τωρινά επίπεδα.

  • Για αγορά 50 λίτρων τον μήνα (αξίας 73,15 ευρώ), η επιπλέον επιβάρυνση θα είναι στα 4.16 ευρώ.
  • Με αγορά 80 λίτρων μηνιαίως (αξίας 117,04 ευρώ), το έξτρα κόστος για τον καταναλωτή θα είναι 6.65 ευρώ.
  • Μια αγορά 100 λίτρων εντός ενός μήνα (αξίας 146,30 ευρώ), θα κοστίσει 8.32 ευρώ ακριβότερα.
  • Για αγορά 120 λίτρων σε μηνιαία βάση (αξίας 175,56 ευρώ), ο οδηγός θα πληρώσει 9.98 ευρώ περισσότερα.

Έσοδα €11.92 εκατομμυρίων
Μόνο από την κατάργηση του μειωμένου φόρου στα καύσιμα, τα δημοσιονομικά έσοδα υπολογίζεται -από το Υπουργείο Οικονομικών- ότι θα αυξηθούν κατά 11.92 εκατομμύρια ευρώ σε διάστημα δύο μηνών. Μια εξέλιξη που είχε προδιαγράψει η προ ημερών απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου περί αντισυνταγματικότητας των νόμων που ψήφισε η Βουλή για τα μέτρα στήριξης των πολιτών για το κόστος ενέργειας και των καυσίμων.

«Δεν δικαιολογείται»
Ο γενικός διευθυντής του Υπουργείου Οικονομικών για να τεκμηριώσει την κυβερνητική θέση είπε πως «μετά από εσωτερική ανάλυση έχει διαφανεί ότι τώρα, οι τιμές των καυσίμων έχουν μειωθεί σε επίπεδα κάτω από τις 7 Μαρτίου του 2022, πριν την εφαρμογή του μειωμένου φόρου κατανάλωσης και ως εκ τούτου δεν δικαιολογείται η συνέχιση της εφαρμογής των μειωμένων συντελεστών».

Μόνο το diesel φθηνότερο
Η ορθότητα της θέσης του Γιώργου Παντελή επιβεβαιώνεται κατά το ήμισυ. Στις 7 Μαρτίου πέρυσι, μια μέρα πριν τεθεί σε ισχύ η μείωση της φορολογίας στα καύσιμα, η μέση τιμή του πετρελαίου κίνησης όπως είχε ανακοινωθεί από το Υπουργείο Ενέργειας ήταν στο €1,493 το λίτρο. Τρία σεντ υψηλότερη από την τωρινή, εάν προστεθεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης. Η δε αμόλυβδη 95, στις 7/3/2022 βρισκόταν στο €1,437 ανά λίτρο, τρία σεντ φθηνότερη σε σχέση με τον σημερινό μέσο όρο πώλησης.

  • καύσιμα
  • ηλεκτρικό ρεύμα
  • τιμές
  • Υπουργείο Οικονομικών
  • καταναλωτές
  • Βουλή