Διαπιστώνει δε «με ιδιαίτερη ικανοποίηση, ότι επιβεβαιώνεται, για ακόμη μια φορά, τα σημαντικό κοινωνικό, οικονομικό όφελος που προκύπτει από την υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου Ελλάδας (Κρήτης) προς τους καταναλωτές, της τάξης των €300 εκατομμυρίων ετησίως. Αυτό πρακτικά σημαίνει μειωμένους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας, για όλους».
Σημειώνεται επίσης πως «επιβεβαιώνεται η καθαρή οικονομική παρούσα αξία του έργου ENPV (Economic Net Present Value) με θετικούς δείκτες που υποδεικνύουν ότι το οικονομικό όφελος που δημιουργεί το έργο προς τους καταναλωτές υπερτερεί του συνολικού κόστους κατασκευής και λειτουργίας. Ακόμη, επιβεβαιώνεται η οικονομική βιωσιμότητα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου και Κρήτης».
Πρότεινε εγκατάσταση μπαταριών
Στην ανακοίνωση αναφέρεται πως παρά την αναγνώριση της οικονομικής βιωσιμότητας και των θετικών οικονομικών δεικτών της ηλεκτρικής διασύνδεσης, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων στο πλαίσιο των διαδικασιών που εφαρμόζει για χορήγηση δανεισμού, συγκρίνει την υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης με άλλες δυνητικές εναλλακτικές. Στην προκειμένη περίπτωση, ως εναλλακτική επιλογή για την Κύπρο, προτάθηκε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων η μαζική εγκατάσταση μπαταριών, των 1.350 MW και διάρκειας 4 ωρών.
«Υπάρχουν όμως σημαντικά τεχνικά σημεία που πρέπει να αναφερθούν ώστε να δοθεί, με διαφάνεια, η πλήρης εικόνα», σημειώνεται. «Σε σχέση με τις παραδοχές που έχουν γίνει στη συγκεκριμένη μελέτη, δεν λήφθηκε υπόψη ο συντελεστής μείωσης της απόδοσης των μπαταριών, που συνήθως είναι 2.6% των χρόνο, ενώ θεωρήθηκε ότι οι μπαταρίες αυτές είχαν δείκτη χρήσης 100%. Πρακτικά ο δείκτης αυτός είναι 90%».
Για να προσθέσει ο φορέας υλοποίησης: «Επιπλέον, η διάρκεια ζωής των μπαταριών είναι 15 χρόνια σε σύγκριση με 40/50 χρόνια που είναι η διάρκεια ζωής της ηλεκτρικής διασύνδεσης. Για τον λόγο αυτό θα έπρεπε στην μελέτη να υπολογιστεί η μαζική αντικατάσταση των μπαταριών μέχρι και 3 φορές (αντί για 2 που υπολογίστηκε) ώστε να επέλθουν αντίστοιχα οικονομικά οφέλη με αυτά της ηλεκτρικής διασύνδεσης».
Θα αντέξουν τέσσερις ώρες
Σε περίπτωση σοβαρής βλάβης ή ολικής σβέσης του συστήματος, σημειώνει, οι μπαταρίες μπορούν να τροφοδοτήσουν με ενέργεια το ηλεκτρικό σύστημα της Κύπρου μόνο για τέσσερις ώρες και αυτό εάν είναι πλήρως φορτισμένες τη συγκεκριμένη στιγμή, σε αντίθεση με την ηλεκτρική διασύνδεση που μπορεί να προσφέρει άμεση, συνεχή και αδιάλειπτη παροχή ηλεκτρισμού για όσο χρόνο χρειαστεί.
«H συγκεκριμένη αξιολόγηση της ΕΤΕπ είναι καθαρά οικονομική και δεν λαμβάνει υπόψη τα σημαντικά ποιοτικά, λειτουργικά και περιβαλλοντικά οφέλη που προκύπτουν από την υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης έναντι της μη συγκρίσιμης λύσης μόνο με εγκατάσταση μπαταριών», συμπληρώνεται.
Επίσης, σημειώνεται ότι διασφαλίζεται η ενεργειακή ασφάλεια με τη δημιουργία ενός αξιόπιστου ηλεκτρικού διαδρόμου Ισραήλ, Κύπρου, Ελλάδας και Ευρωπαϊκής Ένωσης, με αμφίδρομη και αδιάλειπτη ροή ενέργειας.
Το ότι διασυνδέεται η Κύπρος με την Ελλάδα και την ενιαία ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρισμού, θα έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία μίας πραγματικά ανταγωνιστικής αγοράς και τη μείωση του κόστους ηλεκτρισμού προς τον Κύπριο καταναλωτή, σύμφωνς με τον EuroAsia. Επιπλέον, μεγιστοποιείται η διείσδυση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για επίτευξη του στόχου της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως προς τις μηδενικές εκπομπές ρύπων διοξειδίου του άνθρακα.
Συνάντηση τον Σεπτέμβριο
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, ο Φορέας Υλοποίησης, μαζί με τους εξειδικευμένους τεχνοοικονομικούς του συμβούλους, αναλύει τις παραδοχές της μελέτης της ΕΤΕπ και θα τα συζητήσει με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων σε συνάντηση τον Σεπτέμβριο. Θα προηγηθεί διαβούλευση με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, την Κυπριακή Κυβέρνηση και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Το έργο EuroAsia Interconnector, υλοποιεί την ενεργειακή πολιτική και στόχους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, από την οποία έχει διασφαλίσει χορηγία €757,9 εκατομμυρίων. Παράλληλα με την δυνατότητα επανεξέτασης του αιτήματος χρηματοδότησης, προς την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ο φορέας υλοποίησης προχωρά με την ολοκλήρωση του χρηματοδοτικού προγράμματος για την κατασκευή του έργου.