Retail
Long Covid στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου
Οι πωλήσεις υπολείπονται κατά 22% του 2019
Long Covid στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου
Τρία χρόνια προσπαθεί να αναρρώσει η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου από την Covid-19. Διότι ο κλάδος ήταν από τους πρώτους που χτύπησε ο κορωνοϊός.

Και αν η άρση των lockdown και των απαγορεύσεων της κυκλοφορίας θα μπορούσε να εκτινάξει τη ζήτηση και τις πωλήσεις, όπως συνέβη ας πούμε με τις αερομεταφορές, οι ελλείψεις ανταλλακτικών και εξαρτημάτων, τα μποτιλιαρίσματα και οι δυσλειτουργίες στις θαλάσσιες μεταφορές και εν γένει οι εμπλοκές της εφοδιαστικής αλυσίδας και εσχάτως ο πόλεμος στην Ουκρανία και ο πληθωρισμός φρέναραν την ανάκαμψη της αγοράς στα προ-πανδημικά επίπεδα.

Παρά τα προαναφερθέντα προβλήματα, η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου αργά αλλά σταθερά βελτιώνεται ωστόσο. Ο Ιούλιος του 2023 ήταν ο δωδέκατος κατά σειρά μήνας αύξησης των πωλήσεων καινούργιων αυτοκινήτων. Και το επτάμηνο Ιανουαρίου-Ιουλίου η αγορά στα 27 κράτη-μέλη της ΕΕ αναπτύχθηκε κατά 17,6% συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2022, με τις πωλήσεις να φθάνουν τα 6,3 εκατομμύρια. Διόλου ευκαταφρόνητες, αλλά παραμένουν κατά 22% χαμηλότερες από το επτάμηνο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2019.

Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ACEA) κατέγραψε αύξηση των πωλήσεων στις περισσότερες αγορές των «27», μεταξύ των οποίων και στις τέσσερις μεγαλύτερες. Η ισπανική αγορά εμφάνισε ανάπτυξη 21,9%, η ιταλική 21,9%, η γαλλική 15,8% και η γερμανική 13,6% παρά την οικονομική ύφεση, στην οποία βρισκόταν το πρώτο εξάμηνο του έτους η γερμανική οικονομία (η πτώση του γερμανικού ΑΕΠ είχε ξεκινήσει ήδη από το τέταρτο τρίμηνο του 2022).

Αργή στροφή στην ηλεκτροκίνηση

Αν απομονώσει κάποιος τις πωλήσεις Ιουλίου η πρώτη διαπίστωση που κάνει είναι ότι το μερίδιο των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων επί του συνόλου των πωλήσεων αυξάνεται μεν, αλλά με αργούς ρυθμούς. Έφθασε στο 13,6% από 9,8% που ήταν τον Ιούλιο του 2022.

Τα υβριδικά αυτοκίνητα δίχως δυνατότητα εξωτερικής φόρτισης με ποσοστό λίγο πάνω από το 25% παραμένουν η δεύτερη επιλογή των αγοραστών έπειτα βέβαια από τα αυτοκίνητα με κινητήρες υδρογονανθράκων (ντίζελ, βενζίνης, υγραερίου), που διατηρούν μερίδιο 50% της ευρωπαϊκής αγοράς. Σταθερές στο 7,9% έμειναν τον Ιούλιο του 2023 συγκριτικά με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι οι πωλήσεις των υβριδικών που μπαίνουν στην πρίζα.

Ένα στα δύο ρυπογόνο

Η ουσία είναι ότι ένα στα δύο καινούργια αυτοκίνητα που πωλούνται στην ΕΕ έχουν παλαιού τύπου, ρυπογόνο κινητήρα βενζίνης ή πετρελαίου. Μετά το dieselgate του 2015, το διαβόητο σκάνδαλο με τα «πειραγμένα» λογισμικά που παραπλανούσαν τις μετρήσεις καυσαερίων των πετρελαιοκίνητων μοντέλων της Volkswagen και πολλών ακόμα, όπως αποδείχθηκε, κατασκευαστών, το ντίζελ φαίνεται πως έχει στιγματιστεί ανεπανόρθωτα ως

«βρόμικο» καύσιμο και ως εκ τούτου πολλοί Ευρωπαίοι καταναλωτές το αποφεύγουν.

Οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων με ντιζελοκινητήρες βαίνουν διαρκώς μειούμενες. Μειώθηκαν κατά 9,1% τον Ιούλιο συγκριτικά με τον Ιούνιο και το μερίδιο πλέον που κατέχουν στην ευρωπαϊκή αγορά περιορίστηκε στο 14,1% από 17,9% που ήταν τον Ιούλιο του 2022.

Μειώθηκαν οι πωλήσεις πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων συνολικά στους «27» παρά το ότι αυξήθηκαν κατά 2,7% στη χώρα που ξέσπασε το σκάνδαλο, τη Γερμανία, και σε χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης όπως η Ρουμανία (αύξηση 19,8%) και η Σλοβακία (αύξηση 36,1%), όπου οι καταναλωτές έχουν ποιο χαλαρή προσέγγιση στα περιβαλλοντικά ζητήματα.

Η Tesla και οι άλλες

Το επτάμηνο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2023 η Tesla του πολυσχιδή πλην αμφιλεγόμενου Ίλον Μασκ εμφάνισε την πιο θεαματική άνοδο των πωλήσεων στην Ευρώπη: 184,6% αυξήθηκαν οι πωλήσεις της και έφθασαν τις 152.270 μονάδες από 53.500 μονάδες που ήταν τους πρώτους επτά μήνες του 2022. Οι ειδικοί αποδίδουν την εντυπωσιακή αυτή επίδοση στο γεγονός ότι τον Απρίλιο του 2022 άρχισε να λειτουργεί η γραμμή παραγωγής του εργοστασίου που ανήγειρε ο Μασκ κοντά στο Βερολίνο.

Καλές επιδόσεις είχε το επτάμηνο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2023 ο όμιλος Stellantis (Peugeot, Citroen, Fiat, Chrysler, μεταξύ άλλων) με αύξηση των πωλήσεων 4,6% σε ετήσια βάση (παρά το ότι οι επωνυμίες Fiat και Citroen εμφάνισαν μείωση πωλήσεων 3,2%).

Στο «γαλλικό εμφύλιο» του αυτοκινήτου κεφάλι πήρε σαφώς ο όμιλος Renault με εντυπωσιακή αύξηση των πωλήσεων κατά 23,1% το επτάμηνο σε ετήσια βάση. Αλλά ακόμα καλύτερα (αύξηση 23,4%) τα πήγε ο γερμανικός όμιλος Volkswagen με πωλήσεις 1,65 εκατ. οχημάτων την περίοδο.

Αργεί η επιστροφή στο 2019

Οι ειδικοί θεωρούν ότι η ανάρρωση της ευρωπαϊκής αγοράς αυτοκινήτου από την Covid-19 θα είναι αργή. Το 2022 οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων στους «27» είχαν υποχωρήσει στο επίπεδο του 1993, σύμφωνα με την ACEA. Παρά μια ελαφρά βελτίωση της εικόνας της αγοράς από τον Αύγουστο του 2022 και εντεύθεν, την περασμένη χρονιά πουλήθηκαν μόλις 9,3 εκατ. καινούργια αυτοκίνητα, ενώ το 2019 είχαν πουληθεί 15,3 εκατομμύρια.

Ο πόλεμος στην Ουκρανία και κυρίως η κούρσα των τιμών των πρώτων υλών και η αφύπνιση του «τέρατος του πληθωρισμού» (όπως και η οικονομική ύφεση που φέρνουν οι αυξήσεις επιτοκίων και οι άλλες αντιπληθωριστικές πολιτικές της ΕΚΤ) αποθαρρύνουν τους Ευρωπαίους καταναλωτές. Grosso modo η ζήτηση και οι πωλήσεις στην ΕΕ βρίσκονται στο ήμισυ συγκριτικά με τη βόρεια Αμερική και την Κίνα. Γι’ αυτό και η ACEA αποφαίνεται ότι η επιστροφή της αγοράς στο προ-πανδημικό 2019 ακόμα αργεί.

Πηγή: ΟΤ.gr