Hospitality & Tourism
Οι παράπλευρες απώλειες της κρουαζιέρας
Επιβάρυνση της ατμόσφαιρας, ακόμα και σε «υπεράνω υποψίας» προορισμούς
Οι παράπλευρες απώλειες της κρουαζιέρας

«Το πλοίο σας είναι πολύ μεγάλο για την πόλη μας». Ηταν Σάββατο 5 Ιουνίου του 2021 όταν εκατοντάδες κάτοικοι της Βενετίας υποδέχονταν από στεριά και θάλασσα με συνθήματα, καπνογόνα και σημαίες το πρώτο κρουαζιερόπλοιο που κατέπλευσε στην πόλη των δόγηδων μετά τη διετή πανδημική κρίση. Οχι από ενθουσιασμό.

«Τα μεγάλα πλοία αποτελούν την κορυφή του παγόβουνου ενός πολύ μεγαλύτερου προβλήματος», δήλωνε εκείνες τις ημέρες ο Τομάσο Κακιάρι, ακτιβιστής της επιτροπής «No grandi navi» («Οχι μεγάλα πλοία»). «Η μονοκαλλιέργεια του τουρισμού έχει εξαλείψει την κοινωνικοοικονομική ποικιλομορφία της πόλης», εξηγούσε.

Μπορεί τον Αύγουστο του ίδιου έτους η ιταλική κυβέρνηση να απαγόρευσε την είσοδο κρουαζιερόπλοιων άνω των 25.000 τόνων στη λιμνοθάλασσα της Βενετίας, τρία χρόνια μετά, ωστόσο, το κύμα διαμαρτυρ ίας κατά των μεγάλων πλοίων έχει εξαπλωθεί σε ολόκληρη τη Μεσόγειο.

Σε Βαρκελώνη, Λιβόρνο, Μασσαλία και Βαλένθια κάτοικοι υποστηρίζουν ότι η κρουαζιέρα επιβαρύνει την ατμόσφαιρα των πόλεων και επιδεινώνει τα προβλήματα που προκαλεί ο υπερτουρισμός, χωρίς ουσιαστικά αντισταθμιστικά οφέλη, αφού τα έσοδα για τις τοπικές οικονομίες θεωρούνται αμελητέα.

Ρύπανση του αέρα

Μια παράπλευρη επίπτωση της κρουαζιέρας αποτελεί η επιβάρυνση της ατμόσφαιρας, ακόμα και σε «υπεράνω υποψίας» προορισμούς.

Σε έκθεση του 2023 το ευρωπαϊκό think tank Transport and Environment (Μεταφορές και Περιβάλλον) κατέταξε τον Πειραιά στην τρίτη θέση όσον αφορά την επιβάρυνση της ατμόσφαιρας από τα κρουαζιερόπλοια, πίσω μόνο από τη Βαρκελώνη και την Τσιβιταβέκια της Ρώμης με το ομώνυμο λιμάνι.

Την πρώτη δεκάδα συμπληρώνουν δύο ακόμα ελληνικοί προορισμοί: πρόκειται για τη Μύκονο στην όγδοη θέση και τη Σαντορίνη στην ένατη. Συνολικά, όπως διαπιστώνεται στην ίδια έκθεση, το 2022, 214 κρουαζιερόπλοια εξέπεμψαν 509 τόνους οξειδίων του θείου, 19.125 τόνους οξειδίου του αζώτου και 448 τόνους μικρών αιωρούμενων σωματιδίων γύρω από τα ευρωπαϊκά λιμάνια.

Υπερτουρισμός

Οι πιέσεις που υφίστανται οι ιστορικές πόλεις – λιμάνια της Μεσογείου από την κρουαζιέρα δεν περιορίζονται στην ατμοσφαιρική ρύπανση. Η εξυπηρέτηση των χιλιάδων επισκεπτών που καταφθάνουν διά θαλάσσης επιβαρύνει τις υποδομές και ενισχύει τη μονοκαλλιέργεια του τουρισμού.

Πηγή: ot.gr και premium έκδοση "ΤΑ ΝΕΑ"