Retail
Ο ρόλος των ψηφιακών πληρωμών στο δρόμο προς μία πράσινη μετάβαση
Σε έναν κόσμο που κινείται με υψηλή ταχύτητα, η περιβαλλοντική συνείδηση δεν αποτελεί πια πολυτέλεια, αλλά αδιαπραγμάτευτη απαίτηση από τους καταναλωτές.
Ο ρόλος των ψηφιακών πληρωμών στο δρόμο προς μία πράσινη μετάβαση

Πλέον, ακόμα και το πορτοφόλι μας έχει γίνει ένας εν δυνάμει μοχλός αλλαγής, επιλέγοντας brands που αποδεικνύουν έμπρακτα τον σεβασμό τους στον πλανήτη και τους ανθρώπους. Σε αυτό το πλαίσιο, ακόμα και οι ψηφιακές πληρωμές αναδεικνύονται σε απρόσμενο σύμμαχο στην πορεία προς μια πιο βιώσιμη οικονομία.

Μια πρόσφατη μελέτη του καθηγητή Patrice Geoffron του Πανεπιστημίου Paris Dauphine-PSL, σε συνεργασία με την Worldline, τον παγκόσμιο ηγέτη στις υπηρεσίες πληρωμών, ρίχνει φως στον κομβικό ρόλο των ψηφιακών λύσεων. Η έρευνα αυτή, σε συνδυασμό με δεδομένα από την ελληνική αγορά, αποκαλύπτει μια νέα εποχή για το επιχειρείν, όπου η τεχνολογία και η περιβαλλοντική συνείδηση γίνονται μέρη του ίδιου πράγματος.

Η μελέτη τεκμηριώνει πως οι τεχνολογικές καινοτομίες στον τομέα των πληρωμών μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των εταιρειών και να ενισχύσουν την κοινωνική τους ευθύνη.

Από την παραγωγή και τη διανομή, έως τις υπηρεσίες και τον τρόπο που γίνονται οι πληρωμές, η βιωσιμότητα αναδεικνύεται σε κεντρικό πυλώνα στρατηγικής για κάθε σύγχρονη επιχείρηση. Έτσι, ο μοντέρνος καταναλωτής, ενημερωμένος και περιβαλλοντικά ανήσυχος, βρίσκει επιτέλους στα χέρια του ένα εργαλείο για να κινηθεί με το πορτοφόλι του υπέρ ενός πιο πράσινου μέλλοντος, με τις ψηφιακές πληρωμές να επιταχύνουν τη μετάβαση προς μια οικονομία χαμηλού άνθρακα. Το περιμέναμε και έγινε πραγματικότητα.

Ο καταναλωτής επιλέγει… δεύτερο χέρι!

Η σύγχρονη αγορά έχει αλλάξει και μαζί της το καταναλωτικό κοινό. Ο  απλός αγοραστής του προηγούμενου αιώνα έχει γίνει ένας ενεργός πολίτης που απαιτεί διαφάνεια, υπευθυνότητα και συνέπεια από τις επιχειρήσεις.

Σε μια πρόσφατη έρευνα της Worldline, που διεξήχθη σε πάνω από 300 καταναλωτές σε Ε.Ε. και ΗΠΑ, αναδείχθηκε μια εντυπωσιακή τάση: το 66% των ερωτηθέντων είναι πλέον πιο πρόθυμο να αγοράσει μεταχειρισμένα προϊόντα σε σύγκριση με πέντε χρόνια πριν. Αυτό πέρα από μία αλλαγή συνήθειας, είναι και μία ψήφος εμπιστοσύνης υπέρ της κυκλικής οικονομίας. Ο καταναλωτής γίνεται μέρος αυτής της πράσινης λογικής, επιλέγοντας τη χρήση καρτών, γιατί η υπευθυνότητα δεν σταματά στο ράφι, αλλά διατρέχει ολόκληρη την αλυσίδα αξίας – συμπεριλαμβανομένων των συναλλαγών στο ταμείο.

Η βιώσιμη διάσταση των ψηφιακών πληρωμών

Η συντριπτική πλειοψηφία των πραγμάτων που κάνουμε καθημερινά έχει ένα περιβαλλοντικό αποτύπωμα και σε αυτό δεν θα έλειπε ο τρόπος που πληρώνουμε αγαθά και υπηρεσίες. Εδώ ακριβώς εισέρχονται στο παιχνίδι οι ψηφιακές λύσεις πληρωμών, που μπορούν να αποτελέσουν ένα κομβικό παράγοντα της μετάβασης προς μια πιο βιώσιμη οικονομία.

Για να καταλάβουμε καλύτερα το παραπάνω σκεφτείτε ότι στη μελέτη της Worldline εντοπίσθηκε ένα εντυπωσιακό εύρημα: οι πληρωμές με μετρητά παράγουν 15 φορές περισσότερες εκπομπές άνθρακα από τις πληρωμές με κάρτα. Αυτή η διαφορά δεν οφείλεται στην ίδια τη συναλλαγή, αλλά σε όλο αυτό που προηγείται: τη μεταφορά μετρητών στα ΑΤΜ, τον χειρισμό τους από τους εμπόρους, ακόμα και την ίδια τη διαδικασία παραγωγής των χαρτονομισμάτων και των κερμάτων. Ακόμη κι αν αφαιρεθεί η μετακίνηση του καταναλωτή, ένα χαρτονόμισμα εξακολουθεί να παράγει 2,8 γραμμάρια ισοδύναμου διοξειδίου του άνθρακα (CO2​e), έναντι 2,45 γραμμαρίων (CO2​e) μιας αντίστοιχης πληρωμής με κάρτα.

Οι ψηφιακές πληρωμές προσφέρουν σε κάθε περίπτωση μια πιο αποδοτική και οικολογική εναλλακτική, μειώνοντας σημαντικά το περιβαλλοντικό κόστος των συναλλαγών.

Ο οδικός χάρτης για ένα πράσινο οικοσύστημα πληρωμών

Η έρευνα της Worldline δεν εξαντλείται στην ανάδειξη των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των μετρητών, αλλά προχωρά ένα βήμα παραπέρα, προσφέροντας έναν οδικό χάρτη για τις επιχειρήσεις που επιθυμούν να ηγηθούν στην πράσινη μετάβαση του κλάδου των πληρωμών.

Ο καθηγητής Geoffron χαρτογράφησε τρεις γρήγορες «νίκες» με σημαντικό περιβαλλοντικό μέρισμα:

  1. Τέλος στο χαρτί με την επιλογή ψηφιακών αποδείξεων

Κανείς δεν τις χρειάζεται αρχείο και ψηφιακά είναι πολύ πιο εύκολο να εντοπισθούν ανά πάσα στιγμή. Ένα από τα πιο εντυπωσιακά ευρήματα της μελέτης είναι ότι πάνω από το 40% των εκπομπών άνθρακα από συναλλαγές πληρωμών προέρχεται από τις έντυπες αποδείξεις. Η στροφή σε paperless λύσεις δεν είναι απλώς μια οικολογική επιλογή, αλλά και μια επιχειρηματική αναγκαιότητα καθότι προσφέροντας την ψηφιακή επιλογή (μίας ηλεκτρονικής απόδειξης), οι επιχειρήσεις μπορούν να μειώσουν δραστικά τα απόβλητα και το κόστος, ενώ ταυτόχρονα βελτιώνουν την επιχειρησιακή τους αποτελεσματικότητα και την ικανοποίηση των πελατών. Σκεφτείτε ότι κάθε φορά που σκανάρεται ένα παραστατικό στην οθόνη αντί για να τυπώνεται, οι εκπομπές μειώνονται δραστικά.

  1. Οι ανέπαφες πληρωμές και η αξιοποίηση του smartphone

Αυτή η ευκολία δεν συγκρίνεται με τίποτα έως τώρα. Τέρμα το άγχος αν έχω πάρει το πορτοφόλι, αν έχω βγάλει χρήματα από την τράπεζα, αν το ξέχασα ή το έχασα ή μου το έκλεψαν. Οι λύσεις πληρωμών μέσω κινητού, όπως τα mobile wallets και οι ανέπαφες πληρωμές (Tap on Mobile), απλοποιούν τις συναλλαγές και ανταποκρίνονται στην αυξανόμενη ζήτηση για ευκολία και βιωσιμότητα. Όσο περισσότερες συναλλαγές πραγματοποιούνται ανέπαφα, τόσο λιγότερες πλαστικές κάρτες απαιτούνται, οδηγώντας σε μείωση του συνολικού οικολογικού αποτυπώματος.

  1. Όταν το κινητό γίνεται τερματικό

Το παραπάνω μπορεί να πάει ένα βήμα παραπέρα και εξηγώ: Η αξιοποίηση των smartphones για πληρωμές, μέσω εφαρμογών όπως η Worldline All-in-One Platform βοηθά στην εξάλειψη της ανάγκης για επιπλέον υλικό και μειώνει τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο που σχετίζεται με την κατασκευή και χρήση επιπλέον φυσικών τερματικών και συσκευών. Σε αυτήν την περίπτωση, το ίδιο το κινητό ή το tablet του εμπόρου μετατρέπεται σε τερματικό, εξαλείφοντας ένα ακόμη ενεργοβόρο κομμάτι hardware.

Με αυτά τα απλά βήματα, οι εκπομπές ενός ψηφιακού payment μπορούν να μειωθούν στο εντυπωσιακό 0,74 γραμμάρια ισοδύναμου διοξειδίου του άνθρακα (CO2​e). Είναι σαφές πως η υιοθέτηση αυτών των στρατηγικών αποτελεί το μέλλον των πληρωμών, συνδυάζοντας την καινοτομία με την περιβαλλοντική ευθύνη.

Όταν το Checkout γίνεται πλατφόρμα κοινωνικής δράσης

Οι περισσότεροι που έχουμε κάνει ή που συνηθίζουμε να κάνουμε μία ψηφιακή/ηλεκτρονική αγορά γνωρίζουμε μια ιδιαίτερα δημοφιλή πρακτική που ενισχύει τόσο την κοινωνική ευθύνη όσο και τη συμμετοχή των καταναλωτών. Πρόκειται για τα προγράμματα roundup δωρεών. Σε αυτό το μοντέλο, οι πελάτες έχουν την επιλογή να στρογγυλοποιήσουν το ποσό της αγοράς τους και να δωρίσουν τη διαφορά σε μια κοινωνική ή περιβαλλοντική πρωτοβουλία.

Έτσι το checkout από μια απλή διαδικασία μετατρέπεται σε μια πλατφόρμα κοινωνικής δράσης, όπου κάθε συναλλαγή μπορεί να έχει θετικό αντίκτυπο.

Όπως επισημαίνει η έρευνα της Worldline, τα προγράμματα «roundup donations» όχι μόνο χρηματοδοτούν εκατοντάδες projects – όπως συνέβη στην Ισπανία το 2023 με τη συγκέντρωση 442 χιλιάδων ευρώ – αλλά ενισχύουν και το αίσθημα του «ανήκειν» και της συλλογικής προσπάθειας. Για τα brands, η ενσωμάτωση μιας τέτοιας λειτουργίας στα ψηφιακά τους ταμεία δεν είναι απλώς μια πράξη φιλανθρωπίας. Είναι μια κίνηση που εμπλουτίζει την εμπειρία του πελάτη με ουσιαστικό σκοπό, χτίζοντας μια ισχυρότερη σχέση εμπιστοσύνης και κοινότητας.

Η ελληνική περίπτωση με την Cardlink, a Worldline brand

Γιορτάζοντας πρόσφατα την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, τα ευρήματα της έρευνας της Worldline υπογραμμίζουν εμφατικά ότι η χρηματοοικονομική τεχνολογία (fintech) μπορεί να αποτελέσει έναν ισχυρό σύμμαχο στον αγώνα κατά της κλιματικής αλλαγής.

Σε αυτό το πλαίσιο, η Cardlink, a Worldline brand, αναλαμβάνει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ελληνική αγορά. Συνδυάζοντας τη βαθιά γνώση της ελληνικής επιχειρηματικής πραγματικότητας με την παγκόσμια τεχνογνωσία της Worldline, η Cardlink προωθεί ενεργά τη στροφή προς πιο φιλικές προς το περιβάλλον λύσεις. Με την παροχή ολοκληρωμένων λύσεων και προηγμένων εργαλείων, όπως το Cardlink apollo (real-time analytics) και την πλατφόρμα Worldline All–in–One, ωθεί τους εμπόρους να περάσουν σε paper–less αποδείξεις  καθώς και να αναβαθμίσουν το ίδιο το smartphone ή το tablet τους σε ταμειακή και POS. Το όλα σε ένα άλλωστε, δεν είναι τυχαίο!

Η Cardlink διαχειρίζεται το μεγαλύτερο δίκτυο τερματικών της χώρας και λειτουργεί ως σημαντικός αγωγός τεχνογνωσίας της Worldline, του παγκόσμιου ηγέτη ηλεκτρονικών πληρωμών, φέρνοντας στην ελληνική αγορά καινοτόμες λύσεις πληρωμών που κάνουν τη διαφορά. Συνδέοντας τη μείωση του άνθρακα με μετρήσιμο business value και βοηθώντας τις ελληνικές επιχειρήσεις να ανταποκριθούν τόσο στις σύγχρονες καταναλωτικές ανάγκες όσο και στις επιταγές της βιωσιμότητας, η Cardlink αποδεικνύει πως η τεχνολογία μπορεί να γίνει καταλύτης για ένα πιο πράσινο και υπεύθυνο επιχειρηματικό οικοσύστημα στην Ελλάδα.

Το μέλλον των πληρωμών είναι ψηφιακό, βιώσιμο και κοινωνικά υπεύθυνο

Τα ευρήματα της έρευνας της Worldline μας υπενθυμίζουν ότι η χρηματοοικονομική τεχνολογία (fintech) μπορεί να γίνει ένας πανίσχυρος σύμμαχος στον αγώνα κατά της κλιματικής αλλαγής.

Όπως προειδοποιεί ο καθηγητής Geoffron, «η απανθρακοποίηση δεν είναι πια θέμα επιλογών υψηλού κόστους, αλλά έξυπνου σχεδιασμού». Όσοι το αντιληφθούν, θα έχουν κερδίσει έναν διπλό αγώνα τόσο απέναντι στις εκπομπές όσο και στον απαιτητικό πελάτη της γενιάς Ζ. Γιατί κάθε ανέπαφη συναλλαγή μπορεί να είναι και ένα βήμα προς έναν κόσμο λιγότερο φορτωμένο με άνθρακα και περισσότερο φορτισμένο με αλληλεγγύη.