Retail
Οικονομία της μοναξιάς
Η άνοδος της ατομικής κατανάλωσης σε έναν κόσμο χωρίς κοινότητες
Οικονομία της μοναξιάς

Μια νέα οικονομική τάση καταγράφεται διεθνώς: η “οικονομία της μοναξιάς”. Δεν αφορά μόνο την ψυχολογική επίπτωση της απομόνωσης, αλλά την οικονομική της μετάφραση, καθώς ολοένα περισσότεροι καταναλώνουν, ταξιδεύουν, ψωνίζουν και ζουν… μόνοι.

Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, τα νοικοκυριά ενός ατόμου αυξάνονται ταχύτατα σε ανεπτυγμένες και αναδυόμενες οικονομίες. Αυτή η μεταβολή αλλάζει:
    •    Τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν οι πόλεις (π.χ. μικρότερα σπίτια, πιο πολλές υπηρεσίες on demand)
    •    Τις προτεραιότητες των εταιρειών (ατομικά προϊόντα, εξατομικευμένες εμπειρίες, μοναχικά ταξίδια)
    •    Την καταναλωτική ψυχολογία (κατανάλωση ως υποκατάστατο κοινωνικής σύνδεσης)

Η αγορά προσαρμόζεται: από εστιατόρια με θέσεις για ένα άτομο, μέχρι apps για «ψηφιακούς συντρόφους» και ασφαλιστικά προϊόντα ειδικά για singles. Παράλληλα, αυξάνονται τα έξοδα ανά άτομο (λόγω έλλειψης κατανομής κόστους), ενώ μειώνονται οι αποταμιεύσεις.

Σε κοινωνίες όπου η μοναξιά γίνεται δομική εμπειρία, οι οικονομικές αποφάσεις ατομικοποιούνται και οι στρατηγικές των επιχειρήσεων πρέπει να επαναπροσδιοριστούν. Δεν πρόκειται για τάση lifestyle, αλλά για δομική στροφή στην κοινωνικοοικονομική δομή.

Μετάφραση και προσαρμογή από The Atlantic, Bloomberg και OECD Insights