Τα καταστήματα αφορολόγητων ειδών (duty free) έχουν πάψει προ πολλού να είναι χώροι τυποποιημένων αγορών της τελευταίας στιγμής. Σήμερα, εξελίσσονται σε premium retail προορισμούς, με επιμέλεια εμπειρίας, επώνυμα brands, ψηφιακές υπηρεσίες και luxury αισθητική – ειδικά σε τουριστικές χώρες όπως η Κύπρος.
Η νέα στρατηγική των μεγαλύτερων παικτών στον κλάδο, όπως η Dufry (Avolta) και η Lagardère Travel Retail, βασίζεται σε ένα απλό αξίωμα: ο ταξιδιώτης δεν αγοράζει μόνο επειδή έχει χρόνο – αγοράζει επειδή θέλει να νιώσει κάτι. Το duty free μετατρέπεται σε θερμοκήπιο συναισθημάτων, εικόνων και πολυτέλειας. Οι πωλήσεις δεν βασίζονται πια στην ανάγκη, αλλά στην εμπειρία.
Στο διεθνές περιβάλλον, το μοντέλο “retailtainment” κερδίζει έδαφος: ζωντανές δοκιμές, pop-up collaborations, τοπικά premium προϊόντα, sustainability corners, virtual try-ons. Οι αγορές ενισχύονται με click & collect υπηρεσίες, digital wallet πληρωμές, ακόμη και loyalty συστήματα ειδικά για τους αεροδρομιακούς πελάτες.
Στην Κύπρο, όπου τα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου διαχειρίζονται σχεδόν 12 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως, το duty free αποτελεί σημαντικό πυλώνα του τουριστικού και καταναλωτικού ΑΕΠ. Οι επενδύσεις των τελευταίων ετών αναβάθμισαν αισθητικά και λειτουργικά τους χώρους, ωστόσο η πρόκληση είναι τώρα ποιοτική: πώς δημιουργείται ένα διαφοροποιημένο, πιο premium και κυπριακό “αφήγημα” στα ράφια; Πώς μπορούν τα κυπριακά brands να ενταχθούν ισότιμα στο ράφι δίπλα σε διεθνείς κολοσσούς;
Η νέα στρατηγική του travel retail δεν περιορίζεται στο αεροδρόμιο. Μιλάμε για ένα ευρύτερο σύστημα εμπειρίας που ξεκινά από την online κράτηση, περνά από την boutique και φτάνει στο after-sales. Και γι’ αυτόν τον λόγο, αποτελεί ευκαιρία επανατοποθέτησης για την Κύπρο – όχι μόνο ως τουριστικός προορισμός, αλλά και ως brand.
Πηγές:
– Bain & Company: Luxury & Travel Retail Outlook 2024
– ForwardKeys: Global Airport Retail Trends
– Hermes Airports Cyprus – Annual Reports & Press
– Avolta (Dufry): Travel Retail Reimagined Strategy