Ο τουρισμός ευεξίας δεν είναι τάση. Είναι παγκόσμια βιομηχανία αξίας άνω των 800 δισ. δολαρίων και ένας από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους τομείς στο ταξιδιωτικό οικοσύστημα. Συνδυάζει διαμονή με εμπειρίες σωματικής και ψυχικής αποφόρτισης – από thermal retreats και mindfulness escapes μέχρι διατροφική ανασυγκρότηση, φυσιοθεραπεία και διαλογισμό.
Η Κύπρος διαθέτει φυσικά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά που μπορούν να τη στηρίξουν: μεσογειακό κλίμα, ήλιο όλο τον χρόνο, ορεινά τοπία, ιστορικά μοναστήρια, thermal springs (Καντάρα, Καλαβασός), χαμηλή εγκληματικότητα και πληθώρα τοπικών προϊόντων ευεξίας (μέλι, βότανα, αιθέρια έλαια). Παρ’ όλα αυτά, δεν έχει ακόμη χαρτογραφήσει ή αναπτύξει συντεταγμένα το wellness product της.
Οι επισκέπτες που ταξιδεύουν για ευεξία ξοδεύουν κατά μέσο όρο 55% περισσότερα από τους τυπικούς τουρίστες και ταξιδεύουν off-season, συμβάλλοντας στη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου. Επιπλέον, συνδυάζουν το ταξίδι με δραστηριότητες προσωπικής βελτίωσης: hiking, sound therapy, yoga retreats, detox διατροφές.
Αντί να παραμένει “συνοδευτικό προϊόν” μέσα σε ξενοδοχεία all inclusive, ο τουρισμός ευεξίας μπορεί να γίνει αυτόνομος στρατηγικός πυλώνας για ορεινές και ημιορεινές περιοχές, προσφέροντας ένα νέο αφήγημα τουρισμού: πιο αργό, βιωματικό και συνδεδεμένο με την τοπική ταυτότητα. Η Πορτογαλία, η Κροατία και η Ισπανία ήδη επενδύουν οργανωμένα σε αυτό.
Το ερώτημα είναι αν η Κύπρος θα το δει απλώς ως ευκαιρία ή αν θα το εντάξει στο κεντρικό της μοντέλο. Γιατί σε έναν κόσμο υπερδιέγερσης και burnout, ο τουρισμός της ησυχίας μπορεί να γίνει το πιο σύγχρονο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Πηγές:
– Global Wellness Institute: Global Wellness Tourism Economy 2023–2025
– Υφυπουργείο Τουρισμού Κύπρου: Προϊόντα Ειδικού Ενδιαφέροντος – Ευεξία
– UNWTO: Wellness and Slow Tourism Guidelines
– World Bank: Tourism Diversification & Rural Revitalization in Small States
– Travel Weekly: The rise of mindful travel post-pandemic