Marketing Week
Πάμπος Πέτρου, Υπεύθυνος Πωλήσεων SmartNav: Κάνουμε το "INTERNET OF THINGS" πραγματικότητα στο τελευταίο Μίλι
Πάμπος Πέτρου, Υπεύθυνος Πωλήσεων SmartNav: Κάνουμε το
Στο πλαίσιο της συμμετοχής της στην 2η έκθεση LOGISTICS & TRANSPORTS THESSALONIKI EXPO, είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε με την εταιρεία SMARTNAV και τον κ. Πάμπο Πέτρου, Υπεύθυνο Πωλήσεων, για το ζήτημα της σημασίας της ψηφιοποίησης στο τελευταίο μίλι της μεταφοράς.

Εξηγώντας μας, λοιπόν, τη φιλοσοφία της επιχείρησης, ο κ. Πέτρου μας είπε:
«Η SMARTNAV αποτελεί καινοτόμα επιχείρηση και οι μηχανικοί της εταιρείας εργάζονται με πραγματικό όραμα να αλλάξουν ορισμένα πράγματα, αξιοποιώντας την τεχνολογία. Πιο συγκεκριμένα, τα τελευταία 5 χρόνια, έβαλαν στόχο να μεταβάλουν τον τρόπο που λειτουργεί η μεταφορά, αναπτύσσοντας δική τους τεχνητή νοημοσύνη με δικούς τους αλγόριθμους και αυτοματοποίησαν τις διαδικασίες, δημιουργώντας ένα προϊόν διαφορετικό από τα άλλα, καθώς αλλάζει τους όρους της τηλεματικής και μεταφοράς στο τελευταίο μίλι».

Μάλιστα, όπως μας είπε, «για να το αποδείξουμε ότι γίνεται στην πράξη, συνεργαστήκαμε με μια από τις κορυφαίες εταιρείες 3PL της Ελλάδας και την αυτοματοποιήσαμε πλήρως».


Όταν όλα μετατρέπονται σε data σε ένα σύστημα


Ρωτήσαμε τον κ. Πέτρου τι διαφορετικό ή επαναστατικό —όσον αφορά στις υπηρεσίες τηλεματικής— φέρνει η πλατφόρμα της Smartnav, και μας ανέλυσε:

«Στην πράξη, στο σύστημά μας, έχουν εντοπιστεί όλες οι διαδικασίες του ανθρώπινου παράγοντα που, στο τέλος της ημέρας, θα μπορούσαν να αυτοματοποιηθούν και πλέον τις έχουμε δώσει έτοιμες στο σύστημα, το οποίο μπορεί να επεξεργάζεται αυτά τα δεδομένα και να δίνει βελτιστοποιημένες λύσεις, λαμβάνοντας υπόψη πολλές παραμέτρους, που ένας ανθρώπινος νους δεν μπορεί —όπως η κίνηση στους δρόμους. Καταφέραμε να ενσωματώσουμε την κίνηση στους δρόμους μέσα στον αλγόριθμο και αυτό είναι πολύ σπουδαίο για εμάς.

Λόγου χάριν, όταν κάνουμε πρόβλεψη από το πρωί μέχρι τις παραδόσεις που τελειώνουν το απόγευμα, είμαστε εντός των χρόνων παράδοσης και εντός του ωραρίου του οδηγού. Αποσκοπούμε, δηλαδή, όχι μόνο στην εξοικονόμηση χρημάτων της επιχείρησης, αλλά και στον σεβασμό προς τον οδηγό, εργαζόμενο και δρομολογητή, φροντίζοντας να βελτιστοποιείται η ισορροπία του συνόλου μιας εταιρείας, με αποτέλεσμα το κέρδος και ευχαριστημένο προσωπικό».

Ο ίδιος μιλά για θεαματική βελτίωση απόδοσης έως και 30% και φέρνει ένα παράδειγμα —όχι από τον χώρο της εφοδιαστικής, αλλά από σχολείο στο οποίο εφαρμόστηκε η πλατφόρμα. Όπως ο ίδιος μας λέει, παρατηρήθηκε ότι για να ολοκληρωθούν τα ημερήσια δρομολόγια χρειάζονταν εν τέλει 24 σχολικά και όχι 30, επισημαίνοντας:
«Όταν κάθε σχολικό κοστίζει 25.000 ευρώ το έτος, τότε πρόκειται για διαφορά 150.000 ευρώ. Μιλάμε για μια σοβαρή επένδυση. Δίνεις ένα μικρό χρηματικό ποσό για μια υπηρεσία και κερδίζεις ένα τεράστιο ποσό, αποκομίζοντας ταυτόχρονα και διάφορα άλλα οφέλη».

     


Η τηλεματική του μέλλοντος που ενσωματώνει AI & Internet of Things

Όσον αφορά την εγκατάσταση της εφαρμογής, ο κ. Πέτρου εξηγεί:
«Δεν είναι απλή διαδικασία, αφού πρέπει και ο πελάτης να έχει προδιαγραφές, καλή σχέση με την τεχνολογία και να ξέρει πολύ καλά το αντικείμενό του. Διότι, όταν ζητάμε να μας μοντελοποιήσει την εργασία του, παρατηρείται μια δυσκολία στο να μας εξηγήσει πράγματα που κάνει μηχανικά, ώστε να τα ενσωματώσουμε στο σύστημα».

Και όπως μας λέει:
«Αυτή είναι η μεγάλη πρόκληση, με δεδομένο ότι πολλές εταιρείες δεν είναι έτοιμες να εισαχθούν σε ένα τέτοιο σύστημα. Μέχρι πρόσφατα, δεν υπήρχε κάτι αντίστοιχο. Ό,τι κυκλοφορεί —και σε παγκόσμιο επίπεδο— αφορά στην χειροκίνητη δρομολόγηση, σαν ένα προηγμένο Excel με παραμέτρους και ονομασίες που έχουν σχέση με τη δρομολόγηση. Και αυτό ήταν πιο εύκολο να στηθεί, με τον ανθρώπινο παράγοντα να τα χειρίζεται όλα, ενώ τώρα μεταφερόμαστε στον αυτόματο τρόπο, που απαιτεί να γίνει εξόρυξη γνώσης και να προκύψουν μοντέλα που θα ενσωματωθούν στο σύστημα».

Τον ρωτήσαμε εάν αυτό το σύστημα αντικατοπτρίζει την τηλεματική του μέλλοντος. Η απάντησή του:
«Είναι όντως κάτι επιπλέον, καθώς εμείς πρακτικά κάνουμε και τον σχεδιασμό του δρομολογίου. Έχοντας λάβει από τον πελάτη ακριβώς αυτό που έχει κατά νου, με όλες τις παραμέτρους, το σύστημα φανερώνει σε λίγα λεπτά τον αριθμό οχημάτων που θα χρησιμοποιήσει, τον τύπο τους, τον τρόπο που θα φορτώσει και με ποια σειρά θα πάει. Για παράδειγμα, για 5.000 παραδόσεις που μπορεί να χρειάζονται 150–200 οχήματα, είναι πλέον εφικτό μέσα σε 15–20 λεπτά να έχουμε μια έτοιμη απάντηση, κάτι που θα απασχολούσε πολλά άτομα —και πάλι δεν θα ήταν τόσο αποδοτικό στο τέλος. Εάν θέλουμε αλλαγή σε κάποιο πλάνο, απλώς κάνουμε την αλλαγή και το σύστημα υπολογίζει ξανά, βρίσκει τη βέλτιστη λύση και ελαχιστοποιεί το κόστος».

Μάλιστα, αναφέρεται και στα οφέλη της πλατφόρμας για τον ίδιο τον εργαζόμενο, καθώς, όπως μας εξηγεί:
«Δεν αντικαθιστά τον εργαζόμενο, απλώς τον βελτιώνει και τον πηγαίνει σε ένα άλλο επίπεδο. Όπως και ο οδηγός, από την άλλη, που —αυτήν τη στιγμή— με το last mile και τις εφαρμογές, οι οποίες σε λίγο καιρό θα μιλάνε και θα τον καθοδηγούν, μπορεί να εργαστεί αποτελεσματικά και χωρίς εμπειρία να πραγματοποιήσει το δρομολόγιο με ακρίβεια —κάτι που τώρα δεν συμβαίνει σε πολλές εταιρείες. Οι εταιρείες είναι αντιμέτωπες με τέτοια προβλήματα, αλλά φοβούνται να περάσουν στον μετασχηματισμό και κυρίως ανησυχούν για τις αντιδράσεις, το ενδεχόμενο να μείνουν χωρίς προσωπικό και τη στιγμή που δεν θα ξέρουν τι να κάνουν».