Hospitality & Tourism
Νοέμβριος όπως… Αύγουστος
Η Κύπρος στον δρόμο για ολόχρονο τουρισμό
Νοέμβριος όπως… Αύγουστος

Ιδιαίτερα θετική χαρακτηρίζει την πορεία του τουρισμού ο γενικός διευθυντής του ΠΑΣΥΞΕ, Χρήστος Αγγελίδης, σημειώνοντας ότι αποτελούν «μια ανάσα που χρειαζόμαστε» για τη βιομηχανία, αλλά και την κυπριακή οικονομία γενικότερα. Ο ίδιος εκφράζει αισιοδοξία ότι η ανοδική πορεία θα συνεχιστεί και στο υπόλοιπο της περιόδου, δημιουργώντας τις βάσεις για την υλοποίηση μακροπρόθεσμων στόχων.

Στόχος: Ο Νοέμβριος να θεωρείται καλοκαιρινός μήνας
Στρατηγικός στόχος, όπως τονίζει, είναι η επέκταση της καλοκαιρινής σεζόν μέχρι και τον Νοέμβριο. «Για να πετύχουμε», εξηγεί, «τα ξενοδοχεία πρέπει να πάρουν το ρίσκο να παραμείνουν ανοιχτά, ενώ και οι τοπικές κοινωνίες οφείλουν να στηρίξουν με τη λειτουργία των εστιατορίων και των μικρομάγαζων, ώστε να μη δίνεται εικόνα “νεκρών πόλεων” παρά τον καλό καιρό».

Προς έναν ολοχρόνο προορισμό
Η επιμήκυνση της σεζόν θα έχει πολλαπλά οφέλη, σημειώνει ο κ. Αγγελίδης: «Το κράτος θα σταματήσει να καταβάλλει ανεργιακά επιδόματα, τα έσοδα θα αυξηθούν, ενώ η βιομηχανία θα γίνει πιο ελκυστική για τους νέους. Θα μπορούν να εργάζονται 12 μήνες αντί για 7, χτίζοντας μια σταθερή καριέρα στον τουρισμό».

Η εικόνα των αγορών

Η Βρετανία παραμένει η μεγαλύτερη πηγή τουρισμού για την Κύπρο, αλλά το μερίδιό της έχει μειωθεί αισθητά τα τελευταία χρόνια – από το 50% περίπου στο 30-33%. Αντίθετα, χώρες όπως το Ισραήλ και η Πολωνία εμφανίζουν σημαντική δυναμική, με την τελευταία να καταγράφει άνοδο στις αφίξεις από μερικές χιλιάδες σε σχεδόν 90.000 μέσα σε μία χρονιά, χάρη και στην παρουσία νέων αεροπορικών συνδέσεων. Παράλληλα, σταδιακή πρόοδος σημειώνεται από τη Γερμανία, ενώ ενδιαφέρον παρουσιάζει και η Ρουμανία, η οποία βρίσκεται σε μικρή γεωγραφική απόσταση από την Κύπρο.

Η συμβολή της Σκανδιναβίας
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Αγγελίδης στις σκανδιναβικές χώρες, οι οποίες σε παλαιότερες δεκαετίες αποτέλεσαν βασικό αιμοδότη της τουριστικής κίνησης. Σήμερα, οι αφίξεις φτάνουν περίπου τις 250.000 ετησίως, αλλά –όπως επισημαίνει– υπάρχουν σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης, ειδικά στους χειμερινούς ή περιφερειακούς μήνες. «Οι Σκανδιναβοί ταξιδεύουν πολύ τον χειμώνα, όπως και οι Γερμανοί, και εκεί πρέπει να στοχεύσουμε», ανέφερε.

Η συμβολή εξωγενών παραγόντων

Ο γ.δ. του ΠΑΣΥΞΕ αναγνώρισε επίσης ότι η τουριστική εικόνα επηρεάζεται και από εξωτερικούς παράγοντες. «Αυτή την περίοδο βρισκόμαστε σε μια κατάσταση υποβοηθητική, χωρίς μεγάλες αναταράξεις στη γειτονιά μας», τόνισε. Αυτό, σύμφωνα με τον ίδιο, βοήθησε στην αύξηση των αφίξεων από το Ισραήλ, με ιδιαίτερη ενίσχυση της Πάφου μέσω των πτήσεων τσάρτερ, καλύπτοντας κενά που δημιουργήθηκαν αλλού.

Ο εσωτερικός τουρισμός
Σχετικά με τον εσωτερικό τουρισμό, ο κ. Αγγελίδης υπογράμμισε ότι οι Κύπριοι παραμένουν απαιτητικοί αλλά και ιδιαίτερα σημαντικοί πελάτες. «Είναι ανοιχτοχέρηδες και ξοδεύουν, γεγονός που τους καθιστά πολύτιμους για τη βιομηχανία», δήλωσε. Παράλληλα, σημείωσε ότι η άνοδος του κόστους σε δημοφιλείς προορισμούς, όπως η Ελλάδα, ευνοεί την παραμονή περισσότερων Κυπρίων στην Κύπρο για τις διακοπές τους.

Ο τουρισμός ως εθνικό προϊόν
Κλείνοντας, ο γενικός διευθυντής του ΠΑΣΥΞΕ τόνισε την ανάγκη να αντιμετωπιστεί ο τουρισμός ως εθνικό προϊόν: «Δεν κάνουν τουρισμό μόνο οι ξενοδόχοι. Είναι μια αλυσίδα υπηρεσιών – από τα γκαρσόνια μέχρι τα ταξί. Αν όλοι μαζί αναβαθμίσουμε το προϊόν, οι τουρίστες θα έρχονται όχι επειδή διαφημιζόμαστε, αλλά επειδή θα βρίσκουν έναν απολαυστικό προορισμό για τις διακοπές τους».