Παρά τα ρεκόρ πτήσεων που καταγράφηκαν φέτος στο FIR Λευκωσίας και στα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου, οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την επόμενη περίοδο, προειδοποιώντας ότι η συνεχιζόμενη υποστελέχωση θα οδηγήσει σε καθυστερήσεις και θα επηρεάσει αρνητικά την εικόνα της Κύπρου στη διαχείριση των πτήσεων. Όπως επισημαίνουν, η χώρα κινδυνεύει να βρεθεί αντιμέτωπη με σοβαρά προβλήματα, την ώρα που η EUROCONTROL προβλέπει για την Κύπρο τη μεγαλύτερη αύξηση αεροπορικής κυκλοφορίας στην Ευρώπη για την επόμενη πενταετία.
Αναλυτικά το δελτίο τύπου της Παγκύπριας Συντεχνίας Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας:
Με την ολοκλήρωση της θερινής περιόδου 2025, η οποία έσπασε κάθε ρεκόρ πτήσεων στο FIR Λευκωσίας και στα δύο διεθνή μας αεροδρόμια, θα θέλαμε να συγχαρούμε θερμά όλους τους συναδέλφους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας (ΕΕΚ), που με τον επαγγελματισμό και τις υπεράνθρωπές τους προσπάθειες τις διαχειρίστηκαν και φέτος με ασφάλεια και μηδενικές καθυστερήσεις, σε αντίξοες γεωπολιτικές συνθήκες.
Για τις επιδόσεις αυτές έχουμε λάβει τα συγχαρητήρια του αρμόδιου διεθνούς οργανισμού EUROCONTROL, που προβλέπει για την Κύπρο τη μεγαλύτερη αύξηση πτήσεων στην Ευρώπη για την επόμενη πενταετία. Δυστυχώς αναμένουμε καθυστερήσεις στις πτήσεις για την περίοδο αυτή, λόγω σοβαρής υποστελέχωσης. Ήδη χρειαζόμαστε πενήντα νέους ΕΕΚ για να αναπληρώσουν τις συνταξιοδοτήσεις και να στελεχώσουν πρόσθετες θέσεις εργασίας για διαχείριση της αυξημένης κυκλοφορίας. Αυτή τη στιγμή ακόμα αναμένουμε να προκηρυχθούν οι πρώτες δεκαπέντε, χωρίς να είναι γνωστό πότε θα προωθηθούν οι υπόλοιπες.
Η καθυστέρηση αυτή, παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας προς το Υπουργείο Οικονομικών (ΥΠΟΙΚ) και το Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού (ΤΔΔΠ) για επιτάχυνση της έγκρισης των νέων θέσεων, αναπόφευκτα θα επηρεάσει αρνητικά τις επιδόσεις της Κύπρου στη διαχείριση των πτήσεων. Ακόμα και αν εγκριθούν αύριο όλες, θα είναι αδύνατο να εκπαιδευτούν ταυτόχρονα οι νέοι ΕΕΚ και να τοποθετηθούν στις Μονάδες Ελέγχου. Η ζημιά έχει ήδη γίνει.
Καλούμε έστω και τώρα το ΥΠΟΙΚ και το ΤΔΔΠ να εγκρίνουν όλες τις απαιτούμενες νέες θέσεις, ώστε να μπορέσει να γίνει ο σωστός προγραμματισμός εκπαίδευσης και να μειωθεί η προβλεπόμενη υποστελέχωση στον μέγιστο δυνατό βαθμό. Η εναέρια κυκλοφορία είναι δυναμική και απαιτεί ανάλογα αντανακλαστικά από τους αρμοδίους, χωρίς γραφειοκρατικές και άλλες αγκυλώσεις.