Ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair, Μάικλ Ο’ Λίρι, επέκρινε έντονα την προσπάθεια της κυβέρνησης του Ηνωμένου Βασιλείου να αυξήσει τους φόρους στις πτήσεις επιβατών.
Ο φημισμένος για την ευθύτητα του διευθύνοντος συμβούλου της μεγαλύτερης αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους στην Ευρώπη χαρακτήρισε το Υπουργείο Οικονομικών «απελπιστικό» και «άχρηστο».
Τα σχόλιά του έρχονται πριν από τον πολυαναμενόμενο φθινοπωρινό προϋπολογισμό της κυβέρνησης των Εργατικών.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair επέπληξε την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου για την προσπάθειά της να αυξήσει τους φόρους στις πτήσεις επιβατών, προειδοποιώντας ότι η πολιτική αυτή θα οδηγήσει τις αεροπορικές εταιρείες να μεταφέρουν τα αεροσκάφη τους εκτός της χώρας.
Μιλώντας στο πρόγραμμα «Europe Early Edition» του CNBC, μετά την ανακοίνωση των υψηλότερων από το αναμενόμενο κερδών για το πρώτο εξάμηνο, χαρακτήρισε την προσπάθεια της κυβέρνησης των Εργατικών να αυξήσει τους φόρους στις αεροπορικές μεταφορές ως αντίθετη προς τη στρατηγική της για την τόνωση της οικονομικής ανάπτυξης.
Τα σχόλιά του έρχονται πριν από τον υψηλού κινδύνου φθινοπωρινό προϋπολογισμό της βρετανικής κυβέρνησης στις 26 Νοεμβρίου, με την υπουργό Οικονομικών Ρέιτσελ Ριβς να βρίσκεται υπό πίεση για να επιλύσει ένα δημοσιονομικό αίνιγμα σχετικά με τις δαπάνες, τη φορολογία και το δανεισμό.
Ο Ο’ Λίρι είπε ότι υπήρχε μια τάση των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων να καταργούν τους «τρελούς περιβαλλοντικούς φόρους» και στη συνέχεια να ανταμείβονται με ραγδαία οικονομική ανάπτυξη.
«Έτσι, βλέπουμε αγορές όπως η Σουηδία, η Ουγγαρία, η Ιταλία και η Κροατία να καταργούν τους περιβαλλοντικούς φόρους και, στη συνέχεια, έχουμε τους οπισθοδρομικούς, όπως η Γερμανία, η Γαλλία και η Ρέιτσελ Ριβς εδώ στο Ηνωμένο Βασίλειο, που μιλούν εντυπωσιακά για την επιθυμία τους για ανάπτυξη και, ωστόσο, αυξάνουν τους φόρους στις αεροπορικές μεταφορές — σε ένα νησί, στην περιφέρεια της Ευρώπης», δήλωσε.
«Αυτό επιβεβαιώνει και πάλι την πεποίθησή μου ότι η Ριβς δεν έχει ιδέα πώς να επιτύχει ανάπτυξη, παρά το γεγονός ότι της έχουμε γράψει προσφέροντάς της σημαντική ανάπτυξη, ιδιαίτερα στις περιοχές του Ηνωμένου Βασιλείου», είπε ο Ο’Λίρι
Εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών δεν ήταν άμεσα διαθέσιμος για να σχολιάσει όταν επικοινώνησε μαζί του το CNBC τη Δευτέρα το πρωί.
Ο διευθύνων σύμβουλος της μεγαλύτερης αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους στην Ευρώπη επέλεξε το βρετανικό φόρο επιβατών αεροπορικών μεταφορών (APD), αναφερόμενος σε έναν φόρο ανά επιβάτη για πτήσεις που αναχωρούν από το Ηνωμένο Βασίλειο προς εγχώριους και διεθνείς προορισμούς.
Στον φθινοπωρινό προϋπολογισμό του περασμένου έτους, η Ριβς ανακοίνωσε αυστηρούς κανόνες που περιόριζαν το περιθώριο ελιγμών της κυβέρνησης σε θέματα δαπανών και δανεισμού, με τις καθημερινές δαπάνες της κυβέρνησης να χρηματοδοτούνται από φορολογικά έσοδα και όχι από δανεισμό.
Στο πλαίσιο μιας ευρύτερης προσπάθειας για την ενίσχυση των δημόσιων οικονομικών και την προώθηση πιο βιώσιμων ταξιδιωτικών επιλογών, η κυβέρνηση του πρωθυπουργού Στάρμερ σκοπεύει να αυξήσει τα ποσοστά APD από τον Απρίλιο του επόμενου έτους, με αύξηση 50% για τα ιδιωτικά τζετ και γενικές αυξήσεις για άλλες πτήσεις.
Σίγουρα, ο APD αποτελεί σημαντική πηγή εσόδων για την κυβέρνηση, με το Γραφείο Προϋπολογισμού να εκτιμά έσοδα 4,7 δισεκατομμυρίων λιρών για το 2025-2026. Η αεροπορία, εν τω μεταξύ, είναι γνωστή ως μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες πηγές εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Ο Ο’ Λίρι δήλωσε ότι το σχέδιο της κυβέρνησης να αυξήσει τον APD από τον Απρίλιο του επόμενου έτους θα αντιπροσωπεύει φόρο σχεδόν 33% επί της μέσης τιμής μιας πτήσης της Ryanair, η οποία, όπως είπε, είναι περίπου 45 λίρες.
«Είναι γελοίο», είπε ο Ο’Λίρι «Για μια τετραμελή οικογένεια, γίνεται απαγορευτικό. Γράψαμε στην Ρέιτσελ Ριβς όταν εκλέχθηκε για πρώτη φορά και της είπαμε ότι μπορούμε να σας προσφέρουμε 50% αύξηση της κίνησης, όχι στο Λονδίνο, αλλά στις περιοχές του Ηνωμένου Βασιλείου, όπου πραγματικά χρειάζονται ανάπτυξη σε αυτές τις κόκκινες περιφέρειες, στο Μπέρμιγχαμ, το Μάντσεστερ, τη Γλασκόβη, το Εδιμβούργο, το Μπρίστολ».
Πρόσθεσε: «Απλά καταργήστε τον APD εκτός Λονδίνου. Ξέρετε, το Λονδίνο είναι γεμάτο, το Λονδίνο μπορεί να πληρώσει τον APD, αλλά καταργήστε τον εκτός Λονδίνου. Θα τους κόστιζε περίπου 2 δισεκατομμύρια από τον προϋπολογισμό τους, αλλά θα τα ανακτούσαν από τις πρόσθετες καταναλωτικές δαπάνες, τον ΦΠΑ από τους πρόσθετους επισκέπτες στις καταναλωτικές δαπάνες μέσα σε ένα χρόνο. Καμία απάντηση».
«Δεν μπορούν καν να κάνουν τους δικούς τους υπολογισμούς»
Όταν ρωτήθηκε αν η Ryanair είχε νέες συνομιλίες με το Υπουργείο Οικονομικών πριν από τον φθινοπωρινό προϋπολογισμό, ο O’Λίρι απάντησε: «Όχι, είναι απελπιστικοί».
«Λάβαμε μια ηλίθια επιστολή από το νούμερο 11 που έλεγε: «Ω, μια αύξηση 2 λιρών στον APD είναι μόνο το 1% της μέσης τιμής των εισιτηρίων». Τώρα, δεν ξέρω πού αγοράζουν τα εισιτήριά τους, αλλά η μέση τιμή των εισιτηρίων μας είναι 45 λίρες, οπότε μια αύξηση 2 λιρών είναι μια αύξηση 5%. Δεν μπορούν καν να κάνουν τους δικούς τους υπολογισμούς… Είναι άχρηστοι», είπε ο O’Λίρι.
Εάν η Ριβς αυξήσει ξανά τον APD στον φθινοπωρινό προϋπολογισμό, ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair δήλωσε ότι η εταιρεία θα εξετάσει το ενδεχόμενο να μεταφέρει τα αεροσκάφη της σε χώρες που μειώνουν τους περιβαλλοντικούς φόρους, αναφέροντας τη Σουηδία, την Ουγγαρία και την Ιταλία ως πιθανές επιλογές.
Πηγή: newmoney.gr