Economy
Τα έξι μηνύματα του ευρωπαϊκού επιχειρείν προς την Κυπριακή Προεδρία
Η «Διακήρυξη της Λευκωσίας»
Τα έξι μηνύματα του ευρωπαϊκού επιχειρείν προς την Κυπριακή Προεδρία

Στην Κυπριακή Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ για ελάφρυνση του διοικητικού φόρτου και για διευκόλυνση του επιχειρείν επενδύουν οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, υποβάλλοντας ήδη σχετικά αιτήματα ενώπιόν της.

Συγκεκριμένα τα μέλη της BusinessEurope, της μεγαλύτερης επιχειρηματικής Οργάνωσης της Ευρώπης ενέκριναν κατά την πρόσφατη Σύνοδο των Προέδρων τους που φιλοξένησε στην Κύπρο η ΟΕΒ τη «Διακήρυξη της Λευκωσίας» (Council of Presidents Nicosia Declaration) με έξι θεμελιώδη μηνύματα. Διακήρυξη η οποία όπως ανακοίνωσε η ΟΕΒ επιδόθηκε στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Νίκο Χριστοδουλίδη και στον Κύπριο Επίτροπο της ΕΕ, Κώστα Καδή, οι οποίοι συμμετείχαν στις εργασίες της Συνόδου την περασμένη Παρασκευή και παράλληλα προωθείται ήδη από την BusinessEurope στα Ευρωπαϊκά Όργανα.

Τα μηνύματα του ευρωπαϊκού επιχειρείν

Τα έξι μηνύματα του ευρωπαϊκού επιχειρείν περιστρέφονται γύρω από την ανάγκη ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων και ελάφρυνσης της από διοικητικό φόρτο. Στο πλαίσιο αυτό η BusinessEurope προκρίνει συγκεκριμένα μετρά, αλλά και αποφάσεις υλοποίησης δράσεων που ήδη συζητούνται.

Ακολουθεί αυτούσια η «Διακήρυξη της Λευκωσίας»:

«Η επερχόμενη Κυπριακή Προεδρία θα κατευθύνει το έργο των διαφόρων σχηματισμών του Συμβουλίου της ΕΕ σε μια καθοριστική στιγμή για την Ευρώπη. Οι γεωπολιτικές εντάσεις έχουν αυξηθεί και οι οικονομικές αντιξοότητες είναι ισχυρότερες. Η Business Europe και οι ομοσπονδίες-μέλη της αναγνωρίζουν τις ενέργειες που ανέλαβε η ΕΕ για την τόνωση της ανταγωνιστικότητας. Δυστυχώς, οι επιπτώσεις δεν γίνονται ακόμη αισθητές από τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, οι οποίες αντιμετωπίζουν μια ολοένα και πιο δύσκολη κατάσταση. Υπάρχει μόνο ένας αποτελεσματικός τρόπος για να αντιμετωπιστεί η αντίληψη ότι η ΕΕ υπολείπεται των φιλοδοξιών της: η υλοποίηση συγκεκριμένων μέτρων που θα κάνουν τη διαφορά για τις εταιρείες στην πράξη.

1. Προώθηση της ευρωπαϊκής ενότητας για την υπεράσπιση των ευρωπαϊκών συμφερόντων παγκοσμίως και προώθηση της διαφοροποίησης του εμπορίου: Υποστηρίζουμε τη συμφωνία που επιτεύχθηκε με τις ΗΠΑ, ακόμη και αν απέχει πολύ από το ιδανικό, διότι επέτρεψε την αποφυγή μιας επιζήμιας κλιμάκωσης των δασμών και παρέχει μια βάση για τη συνέχιση της εργασίας που απαιτείται για την επίλυση των εναπομενόντων ζητημάτων στη διατλαντική σχέση. Είναι καίριας σημασίας τόσο η ΕΕ όσο και οι ΗΠΑ να προχωρήσουν στην εφαρμογή, σεβόμενες τη μορφή και το πνεύμα της συμφωνίας και αποφεύγοντας ενέργειες που θα υπονόμευαν τη συμφωνία-πλαίσιο ΕΕ-ΗΠΑ.

Η διαφοροποίηση του εμπορίου αποτελεί επίσης ουσιώδες μέρος της απάντησης και η ταχεία επικύρωση της συμφωνίας Mercosur αποτελεί κεντρικό στοιχείο σε μια τέτοια στρατηγική εμπορικής διαφοροποίησης. Πρέπει επίσης να προχωρήσουμε στην επικύρωση της συμφωνίας με το Μεξικό, να συνεργαστούμε με το Ηνωμένο Βασίλειο για την προώθηση των διαπραγματεύσεων στο πλαίσιο της επανεκκίνησης των σχέσεων ΕΕ-ΗΒ, και να ολοκληρώσουμε τις περαιτέρω διαπραγματεύσεις με την Ινδία και τις χώρες του ASEAN. Η διασφάλιση της αδιάλειπτης πρόσβασης σε κρίσιμες πρώτες ύλες είναι καθοριστική για την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης.

2. Επιτάχυνση της μείωσης του κανονιστικού φόρτου της ΕΕ για τη διευκόλυνση του επιχειρείν: Εάν θέλουμε να πλησιάσουμε έστω και λίγο την υποσχόμενη διττή μείωση του κανονιστικού φόρτου κατά τουλάχιστον 25% για όλες τις εταιρείες και 35% για τις ΜΜΕ, οι προτάσεις απλούστευσης που βρίσκονται σήμερα στο τραπέζι πρέπει να υιοθετηθούν και να εφαρμοστούν τάχιστα. Πέραν αυτού, χρειαζόμαστε μια συνεχή ροή πακέτων "Omnibus" ή παρόμοιων μέτρων μείωσης του φόρτου. Επιπλέον, όπως αναφέρεται στην επιστολή 22 Αρχηγών Κρατών ενόψει της συνόδου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 23ης-24ης Οκτωβρίου, απαιτείται μια νέα κουλτούρα αυτοσυγκράτησης όσον αφορά τη νέα νομοθεσία.

Η BusinessEurope κατέθεσε 68 συγκεκριμένες προτάσεις για την απλούστευση της νομοθεσίας της ΕΕ και εργάζεται επί του παρόντος σε πρόσθετα στοχευμένα μέτρα μείωσης του φόρτου, με στόχο τη μείωση του κόστους συμμόρφωσης για τις εταιρείες, χωρίς να διακυβεύονται οι επιδιωκόμενοι στόχοι. Αυτές πρέπει να αξιοποιηθούν για να ενταθεί σημαντικά η κανονιστική απλούστευση στην Ευρώπη.

Ειδικότερα, βασιζόμαστε στη μελλοντική Κυπριακή Προεδρία για την οριστικοποίηση της έγκρισης των εκκρεμών πακέτων Omnibus, χωρίς καθυστέρηση, και για την απλούστευση της Οδηγίας για τη Διαφάνεια των Αμοιβών ώστε να διευκολυνθεί η μεταφορά της στο εθνικό δίκαιο από τα Κράτη Μέλη και η συμμόρφωση από τις εταιρείες.

3. Εμβάθυνση της Ενιαίας Αγοράς για την απελευθέρωση της πλήρους αναπτυξιακής δυναμικής της Ευρώπης: Τα εναπομείναντα εμπόδια ισοδυναμούν με δασμούς 44% για τα αγαθά και 110% για τις υπηρεσίες.

Χρειαζόμαστε πλήρη εφαρμογή της Στρατηγικής για την Ενιαία Αγορά και έναν φιλόδοξο οδικό χάρτη για την Ενιαία Αγορά έως το 2028, για την άρση των εμποδίων στο διασυνοριακό εμπόριο και τις επενδύσεις, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που προκύπτουν από το gold-plating κατά την εφαρμογή των κανόνων της Ενιαίας Αγοράς στα κράτη μέλη.

Βασιζόμαστε επίσης στην Κυπριακή Προεδρία για την οριστικοποίηση της έγκρισης της πολυαναμενόμενης ηλεκτρονικής δήλωσης (e-declaration) και των εξαιρέσεων από την προηγούμενη κοινοποίηση για επαγγελματικά ταξίδια και βραχυχρόνιες αποσπάσεις (μικρότερες των 3 ημερών) βάσει του Κανονισμού 883.

4. Εστίαση των πολιτικών ενέργειας και κλίματος στις αναγκαίες προϋποθέσεις για την επίτευξη των ευρωπαϊκών φιλοδοξιών: Οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις παραμένουν πλήρως αφοσιωμένες στην κλιματική ουδετερότητα έως το 2050. Ωστόσο, οι στόχοι από μόνοι τους δεν θα αποφέρουν τα απαιτούμενα αποτελέσματα. Πρέπει να υπάρχουν κίνητρα και επιχειρηματική υπόθεση (business case) για επενδύσεις στην απανθρακοποίηση. Η εστίαση πρέπει να είναι στις βασικές προϋποθέσεις που θα δημιουργήσουν αυτή την επιχειρηματική υπόθεση και θα καταστήσουν εφικτή την κλιματική φιλοδοξία της ΕΕ.

Οι τιμές ενέργειας παραμένουν επίμονα υψηλές σε πολλά Κράτη Μέλη. Η διασφάλιση της πρόσβασης σε προσιτή ενέργεια, η κινητοποίηση μαζικών ιδιωτικών και δημόσιων επενδύσεων, η κατασκευή των απαραίτητων υποδομών και η δημιουργία ηγετικών αγορών (lead markets) θα είναι καθοριστικής σημασίας. Οι εταιρείες χρειάζονται επίσης ένα σταθερό και τεχνολογικά ουδέτερο ρυθμιστικό περιβάλλον που αποφεύγει την υπερρύθμιση και προάγει την καινοτομία.

Η ευρωπαϊκή βιομηχανία χρειάζεται ισχυρή προστασία έναντι της διαρροής άνθρακα μέχρι να υπάρξουν ίσοι όροι ανταγωνισμού. Εάν ο Μηχανισμός Συνοριακής Προσαρμογής Άνθρακα (CBAM) αποδειχθεί αναποτελεσματικός, η σταδιακή κατάργηση των δωρεάν δικαιωμάτων του ΣΕΔΕ (ETS) θα πρέπει να αναβληθεί μέχρι να βρεθούν άλλα κατάλληλα εργαλεία. Οι μηχανισμοί ευελιξίας, συμπεριλαμβανομένων των διεθνών πιστώσεων υψηλής ποιότητας και των πιστοποιημένων απορροφήσεων, μπορούν επίσης να διαδραματίσουν ρόλο στη μείωση του κόστους και στην αναγνώριση των κλαδικών διαφορών.

5. Διευκόλυνση της δημιουργίας θέσεων εργασίας σε ανταγωνιστικές και καινοτόμες ευρωπαϊκές εταιρείες: Για τη βελτιστοποίηση της ανάπτυξης και τη διασφάλιση της χρηματοδότησης του κοινωνικού μας μοντέλου σε ένα πλαίσιο δημογραφικής γήρανσης, είναι σημαντικό να αυξηθούν ταυτόχρονα η παραγωγικότητα και η απασχόληση. Η Ένωση Δεξιοτήτων (Union of Skills) είναι ένα θετικό βήμα για να βοηθήσει στην αντιμετώπιση των ελλείψεων δεξιοτήτων και εργατικού δυναμικού που εμποδίζουν τις εταιρείες, αλλά δεν αρκεί.

Η μελλοντική Πράξη για τις Ποιοτικές Θέσεις Εργασίας (Quality Jobs Act) θα μπορούσε να υπονομεύσει την ανταγωνιστικότητα και την Πράξη για τον Βιομηχανικό Επιταχυντή. Για να αποφευχθεί η παρεμπόδιση της καινοτομίας, είναι στρατηγικής σημασίας να αποφευχθούν ενέργειες που δυσχεραίνουν την ανάπτυξη και την εφαρμογή της Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) στις ευρωπαϊκές εταιρείες και την τηλεργασία.

Επιπλέον, η ΕΕ δεν πρέπει να διστάσει να προβεί στην απαραίτητη απλούστευση της κοινωνικής νομοθεσίας, κυρίως αφήνοντας τον απαραίτητο χώρο για λύσεις κοινωνικού διαλόγου. Ειδικότερα, η εισαγωγή ενός τεκμηρίου συμμόρφωσης για τις εταιρείες που τηρούν συλλογικές συμβάσεις, θα διευκόλυνε τη συμμόρφωση με την οδηγία για τη διαφάνεια των αμοιβών και θα στήριζε τον κοινωνικό διάλογο σε όλη την Ευρώπη.

6. Γεφύρωση του επενδυτικού κενού της ΕΕ μέσω της διευκόλυνσης των ιδιωτικών επενδύσεων και της ενίσχυσης των δαπανών υπέρ της ανταγωνιστικότητας στον προϋπολογισμό της ΕΕ: Η ΕΕ επενδύει περίπου το ίδιο μερίδιο του ΑΕΠ με τις ΗΠΑ, αλλά πολύ λιγότερο σε στρατηγικούς τομείς όπως η πράσινη οικονομία, η ψηφιακή τεχνολογία και η Έρευνα & Ανάπτυξη (R&D).

Η ενίσχυση των κεφαλαιαγορών στο πλαίσιο της Ένωσης Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων είναι ουσιώδης για την ενίσχυση του διασυνοριακού ανταγωνισμού μεταξύ των χρηματοπιστωτικών διαμεσολαβητών, τη βελτίωση της παροχής κεφαλαίων, τη μείωση του κόστους χρηματοδότησης και την προώθηση της καινοτομίας. Κλειδί για αυτό είναι η άρση των εμποδίων στις διασυνοριακές ροές ρευστότητας, συμπεριλαμβανομένων των μερισμάτων, για την τόνωση των επενδύσεων που κατευθύνονται από τις τράπεζες και τη βελτίωση των συνθηκών χρηματοδότησης για τις επιχειρήσεις.

Το επερχόμενο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο (ΠΔΠ/MFF) για τον προϋπολογισμό της ΕΕ θα είναι επίσης κρίσιμο. Η BusinessEurope χαιρετίζει την προτεινόμενη δημιουργία ενός Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανταγωνιστικότητας (ECF) και την αυξημένη εστίαση στην έρευνα και την καινοτομία.

Ειδικότερα, βασιζόμαστε στη μελλοντική Κυπριακή Προεδρία για τη διατήρηση των προτεινόμενων αυξήσεων του προϋπολογισμού για το ECF και για εμβληματικά προγράμματα και μέσα όπως το Horizon Europe, ο Μηχανισμός "Συνδέοντας την Ευρώπη" (Connecting Europe Facility), το Global Europe και το InvestEU στις επερχόμενες συζητήσεις του Συμβουλίου για το επόμενο ΠΔΠ, χωρίς αύξηση της φορολογίας των επιχειρήσεων, καθώς η ΕΕ έχει ήδη υψηλό μέσο φορολογικό βάρος σε σύγκριση με τους παγκόσμιους ανταγωνιστές.

Μια ανταγωνιστική ευρωπαϊκή οικονομία με ισχυρές ευρωπαϊκές εταιρείες αποτελεί προϋπόθεση για την επιτυχή εκπλήρωση των φιλοδοξιών της Ευρώπης στους τομείς της ασφάλειας, της πράσινης μετάβασης και της ψηφιακής τεχνολογίας. Είναι απαραίτητο να υπάρχουν τα μέσα για τη συνέχιση της στήριξης της Ουκρανίας. Η παροχή σαφών μηνυμάτων ότι η Ευρώπη ανεβάζει τον πήχη όσον αφορά την υλοποίηση των υπεσχημένων πολιτικών βελτιώσεων κατά τη διάρκεια της μελλοντικής Κυπριακής Προεδρίας, είναι πιο σημαντική από ποτέ».

Πάνω από 25 εκατ.
επιχειρήσεις από 36 χώρες

Όπως αναφέρθηκε, η BusinessEurope είναι η μεγαλύτερη και ισχυρότερη επιχειρηματική Οργάνωση της Ευρώπης, ρητά αναγνωρισμένη στις Συνθήκες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως ο κύριος εκπρόσωπος του Ευρωπαϊκού επιχειρείν, ο κατ’ εξοχήν Κοινωνικός Εταίρος σε Ευρωπαϊκό επίπεδο και ο βασικός συνομιλητής των Οργάνων της ΕΕ (Επιτροπή, Συμβούλιο και Κοινοβούλιο) εκ μέρους των Ευρωπαίων Εργοδοτών.

Στη BusinessEurope είναι μέλη οι 42 πιο αντιπροσωπευτικές Ομοσπονδίες Εργοδοτών και Βιομηχάνων από 36 χώρες της Ευρώπης. Κάποιες χώρες όπως η Γερμανία, η Δανία και η Ισλανδία έχουν χωριστές Ομοσπονδίες Εργοδοτών και χωριστές Ομοσπονδίες Βιομηχάνων. Όλες μαζί οι Ομοσπονδίες - Μέλη της BusinessEurope εκπροσωπούν πέραν των 25 εκατομμυρίων επιχειρήσεις.

Την Κύπρο εκπροσωπεί στην BusinessEurope από την δεκαετία του 1980 η Ομοσπονδία Εργοδοτών & Βιομηχάνων. Ο εκάστοτε Πρόεδρος της ΟΕΒ είναι Μέλος του Συμβουλίου των Προέδρων και ο εκάστοτε ΓΔ είναι Μέλος του ΔΣ και της Εκτελεστικής Επιτροπής της BusinessEurope.