Economy
Η Γερμανία μάς έψαχνε για να στηρίξει Κύπριο
Χάθηκε η ευκαιρία για πιθανότητα εκλογής ΓΓ του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας
Η Γερμανία μάς έψαχνε για να στηρίξει Κύπριο
Έτοιμη να στηρίξει Κύπριο ήταν η Γερμανία, σύμφωνα με πληροφορίες της «Αλήθειας» ως αντιπρόσωπο της ΕΕ στη διεκδίκηση της θέσης του Γενικού Γραμματέα του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας (IMO).

Ο λανθασμένος συντονισμός και η τραγική ασυνεννοησία - η εφημερίδα γνωρίζει επακριβώς τα  γεγονότα, όπως και το όνομα που ήθελε να προτάξει το Βερολίνο, αλλά δεν μπορεί να αναφέρει για λόγους δεοντολογίας- είναι η αιτία να χαθεί η ευκαιρία της Κύπρου για πιθανότητα εκλογής μίας τόσο κρίσιμης και σημαντικής θέσης στο παγκόσμιο γίγνεσθαι, αλλά και η ΕΕ -επί του παρόντος τουλάχιστον- να μένει χωρίς υποψήφιο!

Για σκοπούς κατανόησης της σοβαρότητας του ζητήματος να αναφέρουμε ότι η θέση του ΓΓ του IMO για τον τομέα της Ναυτιλίας έχει την ίδια βαρύτητα με τη θέση του ΓΓ του ΟΗΕ. Ταυτόχρονα είναι παραδεκτό, διεθνώς, ότι η Κύπρος για το μέγεθος της αποτελεί υπερδύναμη στην Ναυτιλία, γι’ αυτό άλλωστε και το Βερολίνο ήθελε να προτείνει Κύπριο υποψήφιο.

Σημειώνεται ότι το περιθώριο εκδήλωσης υποψηφιοτήτων εκπνέει τέλος της εβδομάδας, αλλά όπως εξήγησαν στην «Α» αρμόδιες πηγές, νοουμένου ότι οι εκλογές θα διεξαχθούν τον Ιούλιο και ένεκα του γεγονότος ότι βασικοί υποψήφιοι προχώρησαν ήδη σε συμφωνίες στήριξης, δεν αφήνει πλέον ελπίδες στην Κύπρο για ανάδειξη στον Οργανισμό. 

Μας πρόλαβε η Τουρκία

Τις τελευταίες ώρες διεξάγεται δημόσια συζήτηση περί αντίδρασης της Κύπρου στη συμφωνία της Ελλάδας να στηρίξει την υποψηφιότητα της Τουρκίας στο ΙΜΟ. Είναι πρόδηλο ότι η εν λόγω συμφωνία επιτεύχθηκε μεν στα πλαίσια της θετικής ατζέντας και του καλού κλίματος που διαμορφώνεται στα Ελληνοτουρκικά, αλλά κυρίως το επέτρεψαν οι συγκυρίες και οι συνθήκες. Και πιο συγκεκριμένα, όπως, προαναφέραμε δεν υπάρχει χώρα που να αντιπροσωπεύει την ΕΕ στις εκλογές του Οργανισμού, που όπως φαίνεται θα ήταν η Κύπρος, και άρα η Ελλάδα θα στήριζε την Κύπρο!

Άριστες οι σχέσεις με Αθήνα, η Λευκωσία έκανε το λάθος…

Όπως, πληροφορούμαστε από ελλαδικές αρμόδιες πηγές, οι σχέσεις Αθήνας-Λευκωσίας παραμένουν άριστες και σε καμία περίπτωση, όπως δηλώνει και ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Κωνσταντίνος Λετυμπιώτης, δεν δεσμεύει την Κύπρο με οποιονδήποτε τρόπο η απόφαση της Ελλάδας να στηρίξει την τουρκική υποψηφιότητα για τη Γενική Γραμματεία του ΙΜΟ και «ασφαλώς δεν μπορούμε να στηρίξουμε την υποψηφιότητα της Τουρκίας». Η Λευκωσία ταυτόχρονα, τονίζουν ελλαδικές πηγές «δεν μπορεί να έχει πολιτικό παράπονο εφόσον δεν χειρίστηκε σωστά και εγκαίρως το ζήτημα της δικής της υποψηφιότητας».

Παρενθετικά να υπενθυμίσουμε ότι από το 1987, η Τουρκία εφαρμόζει εμπάργκο στα πλοία υπό κυπριακή σημαία με αποτέλεσμα να επηρεάζεται αρνητικά η ανάπτυξη του κυπριακού στόλου, των κυπριακών λιμανιών και γενικότερα η κυπριακή ναυτιλιακή βιομηχανία. Η άρση του εμπάργκο αποτελούσε προϋπόθεση στις διαπραγματεύσεις του 2005 για προσχώρηση της Τουρκίας στην ΕΕ, αφού το 1999 απόκτησε καθεστώς υποψήφιας για ένταξη χώρα στην Ένωση. Αποτελεί βεβαίως, και βασικό λόγο που η Κύπρος δεν μπορεί να στηρίξει την τουρκική υποψηφιότητα στο IMO.

Συντονισμός Κύπριων πλοιοκτητών

Την ίδια στιγμή και σύμφωνα με πληροφορίες της «Α» τις τελευταίες ώρες Κύπριοι πλοιοκτήτες που δεν βλέπουν με αρνητική χροιά ή ως προβληματική τη συνεργασία Ελλάδας-Τουρκίας και εφόσον πάρα τα λάθη που έγιναν η Κυβέρνηση κράτα αποστάσεις, θα προσπαθήσουν μέσα από αυτή την συγκυρία και σε συντονισμό με την Αθήνα, να προωθήσουν την άρση του εμπάργκο των πλοίων με κυπριακή σημαία.  

Λίγες οι πιθανότητες της τουρκικής υποψηφιότητας

Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι η υποψηφιότητα της Τουρκίας δεν σημειώνει μεγάλες πιθανότητες για εκλογή στη θέση του ΓΓ του ΙΜΟ. Πρόκειται για μια χώρα που όχι μόνο δεν σέβεται και δεν εφαρμόζει το ναυτιλιακό δίκαιο, και παρανομεί με την απαγόρευση προσέγγισης πλοίων υπό κυπριακή σημαία σε τουρκικά λιμάνια, αλλά δεν διαθέτει ούτε τις κατάλληλες ναυτιλιακές υποδομές. Αναμένεται ότι δεν θα καταφέρει να εξασφαλίσει την στήριξη και δυναμική που θα της επιτρέψει να προχωρήσει στο δεύτερο γύρο της διαδικασίας και αποτελεί ερώτημα το τι θα πράξει η Ελλάδα σε εκείνη την περίπτωση. Σημειώνεται ότι τις μεγαλύτερες πιθανότητες για εκλογή, μέχρι στιγμής, έχει η υποψηφιότητα του Παναμά.  

  • Γενικός Γραμματέας
  • Διεθνής Οργανισμός Ναυτιλίας
  • Γερμανία
  • Ελλάδα