«Τα ασφάλιστρα κινδύνου πολέμου για πλοία κοντά στον Κόλπο ή τα Στενά του Ορμούζ καταγράφουν αυξήσεις έως και 300-400%, καθώς οι ασφαλιστές επανεκτιμούν τους όρους κάλυψης. Η αυξημένη κυκλοφορία σε αφρικανικά και μεσογειακά λιμάνια ασκεί πίεση στα συστήματα μεταφορών και αποθήκευσης των λιμένων».
Στο τελευταίο της σημείωμα προς τους πελάτες της, η διεθνής εταιρεία διαχείρισης μεταφορών Allyn International καταγράφει τις πρώτες επιπτώσεις στις θαλάσσιες μεταφορές μετά την κλιμάκωση της πολεμικής σύγκρουσης Ισραήλ- Ιράν.
Όπως αναφέρει, η διαδρομή Ερυθράς Θάλασσας/Διώρυγας του Σουέζ κατέγραφε ήδη μειωμένη κίνηση λόγω των επιθέσεων των Χούθι, εδώ και ενάμιση περίπου χρόνο.
Τώρα, η πιθανότητα χτυπημάτων ή κλεισίματος των στενών του Ορμούζ εκτοξεύουν τον κίνδυνο σε όλη την περιοχή και καθιστούν πιθανή την «αναδρομολόγηση των πλοίων γύρω από την Αφρική, γεγονός που σημαίνει:
7–13 επιπλέον ημέρες διέλευσης
1 εκατομμύριο δολάρια επιπλέον κόστος ανά ταξίδι και μείωση της παγκόσμιας χωρητικότητας κατά περίπου 15%, αφού τα πλοία παραμένουν δεμένα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, μειώνοντας τον διαθέσιμο στόλο.»
Λιμάνια της Ισπανίας: Οι μεγάλοι κερδισμένοι
Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕ (Αύγουστος 2024), η καθημερινή κυκλοφορία στην Ερυθρά Θάλασσα καταγράφει πτώση τουλάχιστον 40%, με 36-37 πλοία (από τα 72-75 πλοία πριν την κρίση).
Όπως στις περισσότερες περιπτώσεις, από την κρίση υπάρχουν αυτοί που επωφελούνται.
Στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι τα λιμάνια της Αφρικής, αλλά και της δυτικής Μεσογείου– κυρίως της Ισπανίας.
Το 2024, το λιμάνι της Βαρκελώνης κατέγραψε εντυπωσιακή άνοδο 18,5% στον όγκο κυκλοφορίας TEU (με την κίνηση να φτάνει τις 3.885.736 μονάδες το 2024, από 3.280.084 μονάδες το 2023), και ακολούθησαν το λιμάνι της Βαλένθια (με άνοδο στον όγκο κυκλοφορίας κατά 14,2%) και το λιμάνι της Λας Πάλμας (+9,5%).
«Η συνολική κίνηση στα ισπανικά λιμάνια το 2024 έφτασε τις 18.114.156 μονάδες, σε σύγκριση με 16.374.631 μονάδες το 2023, αντανακλώντας μια συνολική αύξηση 10,6%. Ο κύριος λόγος για την αύξηση είναι ότι τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ταξίδευαν από την Ασία στην Ευρώπη μέσω της Νότιας Αφρικής και όχι μέσω της Διώρυγας του Σουέζ» ανέφερε η σχετική ανακοίνωση της κρατικής υπηρεσίας Puertos del Estado, τον Δεκέμβριο του 2024.
Στο Μαρόκο, το λιμενικό συγκρότημα Tanger Med ενίσχυσε τη θέση του στον μεσογειακό χάρτη των logistics, με αύξηση 21,3% στον όγκο μεταφόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων, φτάνοντας τους 112,6 εκατομμύρια τόνους και 9,6 εκατομμύρια TEU, σημειώνοντας αύξηση 18,9%. Συνολικά, τα λιμάνια του Μαρόκου, κατέγραψαν αύξηση στον όγκο εμπορευμάτων που διακινήθηκαν το 2024 (στους 241 εκατομμύρια τόνους), σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Εξοπλισμού και Υδάτων της χώρας.
Ακόμα και το ιταλικό Gioia Tauro είδε άνοδο κατά περίπου 12% το 2024, την ώρα που ο Πειραιάς κατέγραψε μείωση της κίνησης.
Η Αφρική, οι «ουρές» και το κόστος στον καταναλωτή
Η Αφρική έχει απορροφήσει έως και το 90% της κυκλοφορίας εμπορευματοκιβωτίων που γινόταν μέσω Ερυθράς Θάλασσας-Σουέζ. Ωστόσο τα λιμάνια της δυσκολεύονται να ανταποκριθούν (και αυτό αφορά και στο μαροκινό Tanger Med).
Ο μέσος χρόνος αναμονής αγγίζει και σε ενίοτε ξεπερνά τις 6 ημέρες, διπλάσιος από τον παγκόσμιο μέσο όρο. Οι υπηρεσίες ανεφοδιασμού καυσίμων και οι δυνατότητες εκφόρτωσης είναι περιορισμένες.
Τα λιμάνια του Ντέρμπαν και του Κέιπ Τάουν αποτελούν χαρακτηριστικά παραδείγματα.
Η εκτόξευση της κίνησης κατά 328% (το διάστημα από τον Δεκέμβριο του 2023 έως τον Μάρτιο του 2024) πυροδότησε πρωτοφανή συμφόρηση στα δύο λιμάνια. H κατάσταση έχει πλέον βελτιωθεί σημαντικά, ωστόσο η αναμονή στο λιμάνι του Κέιπ Τάουν μπορεί να φτάσει και στις 10 ημέρες.
Μεγάλες καθυστερήσεις καταγράφονται και στα λιμάνια της Αλγερίας.
Οι επιπτώσεις είναι αλυσιδωτές και φτάνουν μέχρι τον τελικό καταναλωτή: οι καθυστερήσεις οδηγούν σε αυξανόμενο κόστος, το οποίο τελικά επιβαρύνει την τιμή πώλησης των προϊόντων στα καταστήματα.
Πηγή: newmoney.gr