Economy
Χρηματιστήρια: Το πιο ανησυχητικό σήμα από το 2000 - Είμαστε σε φούσκα;
Χρηματιστήρια: Το πιο ανησυχητικό σήμα από το 2000 - Είμαστε σε φούσκα;

Μετοχές τεχνολογίας που εκτοξεύονται έως και 100% μέσα σε έναν μήνα, ιστορικά υψηλή απόκλιση στις αποδόσεις και όλο και περισσότερες προειδοποιήσεις ότι η αγορά εισέρχεται σε επικίνδυνη ζώνη.

Είναι η τεχνητή νοημοσύνη η αρχή μιας νέας εποχής ή τα πρώτα σημάδια μιας νέας χρηματιστηριακής φούσκας;

Η Wall Street έχει ζήσει πολλές περιόδους ευφορίας. Αυτό όμως που παρατηρείται τους τελευταίους δύο μήνες αρχίζει να θυμίζει έντονα μία από τις πιο ακραίες περιόδους της χρηματιστηριακής ιστορίας: τη φούσκα των εταιρειών διαδικτύου στα τέλη της δεκαετίας του 1990.

Δεν είναι τόσο το γεγονός ότι οι χρηματιστηριακοί δείκτες κινούνται σε ιστορικά υψηλά. Αυτό έχει συμβεί αρκετές φορές στο παρελθόν.

Είναι ο τρόπος με τον οποίο ανεβαίνουν.

Λίγες μετοχές παρασύρουν ολόκληρη την αγορά

Η νέα λέξη που χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο οι αναλυτές είναι το dispersion: η απόσταση ανάμεσα στους μεγάλους νικητές και τους μεγάλους χαμένους της αγοράς.

Όσο μεγαλύτερη είναι αυτή η απόσταση, τόσο πιο ακραία γίνεται η συμπεριφορά των επενδυτών.

Σύμφωνα με ανάλυση του Όουεν Λάμοντ της Acadian Asset Management, οι μήνες Απρίλιος και Μάιος του 2026 καταγράφουν τη δεύτερη και τρίτη υψηλότερη διασπορά αποδόσεων στις διεθνείς αγορές από το 1995. Πάνω από αυτούς βρίσκονται μόνο ο Δεκέμβριος του 1999 και ο Φεβρουάριος του 2000, δηλαδή η κορύφωση της φούσκας των dot-com.

Με απλά λόγια, ποτέ άλλοτε, εκτός από εκείνη την περίοδο, δεν υπήρχε τόσο μεγάλη απόσταση ανάμεσα στις λίγες μετοχές που εκτοξεύονταν και στο υπόλοιπο χρηματιστήριο.

Δεν ανεβαίνει όλη η αγορά

Σε μια φυσιολογική ανοδική αγορά, οι περισσότερες μετοχές συμμετέχουν λίγο ή πολύ στην άνοδο.

Σήμερα όμως συμβαίνει κάτι διαφορετικό. Η άνοδος συγκεντρώνεται σχεδόν αποκλειστικά στις εταιρείες που συνδέονται με την τεχνητή νοημοσύνη, τους ημιαγωγούς και τις υποδομές υπολογιστικής ισχύος.

Η Nvidia, η Microsoft και η Apple παραμένουν οι βασικοί πρωταγωνιστές.

Ωστόσο, αυτό που προκαλεί ακόμη μεγαλύτερη εντύπωση είναι η εκρηκτική άνοδος μικρότερων -σε σχέση με τους τεχνολογικούς κολοσσούς- εταιρειών, όπως η Micron και η SK Hynix.

Παρότι αντιπροσώπευαν μόλις το 1,1% της αξίας του παγκόσμιου χρηματιστηριακού δείκτη MSCI All Country World Index στην αρχή του Μαΐου, δημιούργησαν σχεδόν το 17% της συνολικής ανόδου του δείκτη μέσα σε έναν μόνο μήνα.

Γιατί αυτό ανησυχεί

Η έντονη συγκέντρωση αποδόσεων δημιουργεί έναν μηχανισμό αυτοτροφοδοτούμενης ανόδου.

Όσο ανεβαίνουν οι μετοχές της τεχνητής νοημοσύνης, τόσο περισσότεροι διαχειριστές κεφαλαίων αναγκάζονται να τις αγοράσουν για να μη μείνουν πίσω από τους δείκτες αναφοράς.

Οι νέες αγορές οδηγούν σε ακόμη μεγαλύτερη άνοδο των τιμών, η οποία με τη σειρά της προσελκύει ακόμη περισσότερους επενδυτές.

Είναι ένας μηχανισμός που θυμίζει έντονα τις τελευταίες φάσεις κάθε μεγάλης χρηματιστηριακής ευφορίας.

Είναι φούσκα;

Η απάντηση δεν είναι απλή. Ο ίδιος ο Λάμοντ υπενθυμίζει ότι η υψηλή διασπορά αποδόσεων δεν σημαίνει απαραίτητα ότι δημιουργείται φούσκα.

Υπάρχουν περιπτώσεις όπου οι μεγάλες διαφοροποιήσεις στις τιμές αντανακλούν πραγματικές αλλαγές στα θεμελιώδη μεγέθη των επιχειρήσεων.

Κάτι αντίστοιχο είχε συμβεί τον Νοέμβριο του 2020, όταν η ανακοίνωση των πρώτων αποτελεσματικών εμβολίων κατά της Covid-19 άλλαξε μέσα σε μία ημέρα τις προοπτικές ολόκληρων κλάδων της οικονομίας.

Αντίθετα, η περίοδος 1999-2000 αποδείχθηκε εκ των υστέρων κλασική χρηματιστηριακή φούσκα, καθώς οι αποτιμήσεις είχαν απομακρυνθεί σημαντικά από τα πραγματικά οικονομικά δεδομένα.

Το ερώτημα είναι αν η τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί σήμερα μια αντίστοιχα θεμελιώδη τεχνολογική επανάσταση ή αν οι αγορές έχουν ήδη προεξοφλήσει ένα υπερβολικά αισιόδοξο μέλλον.

Η προειδοποίηση της  Allianz

Οι ανησυχίες δεν περιορίζονται πλέον μόνο στις αποτιμήσεις των μετοχών.

Μόλις μία ημέρα πριν, ο επικεφαλής επενδύσεων της Allianz, Λούντοβικ Σουμπράν, προειδοποίησε ότι η απόφαση της SpaceX να προχωρήσει σε έκδοση ομολόγων ύψους 25 δισ. δολαρίων, λίγες μόλις εβδομάδες μετά τη γιγαντιαία άντληση κεφαλαίων από την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο, αποτελεί χαρακτηριστικό σημάδι ότι οι αγορές περνούν από μια ισχυρή ανοδική φάση σε αυτό που αποκάλεσε «περιοχή φούσκας».

Η προειδοποίηση αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα, καθώς έρχεται σε μια περίοδο κατά την οποία η Wall Street καταγράφει ιστορικά υψηλά, οι εταιρείες τεχνολογίας αντλούν τεράστια κεφάλαια και οι επενδυτές εμφανίζονται διατεθειμένοι να χρηματοδοτήσουν σχεδόν οποιοδήποτε σχέδιο σχετίζεται με την τεχνητή νοημοσύνη.

Η μεγάλη δοκιμασία

Το επόμενο διάστημα θα δείξει αν η σημερινή ευφορία βασίζεται σε πραγματική οικονομική αξία ή αν πρόκειται για μια ακόμη περίοδο υπερβολής.

Εάν οι τεχνολογικές εταιρείες καταφέρουν να μετατρέψουν τις τεράστιες επενδύσεις στην τεχνητή νοημοσύνη σε αντίστοιχη αύξηση κερδών, η σημερινή άνοδος μπορεί να αποδειχθεί δικαιολογημένη.

Αν όμως οι προσδοκίες αποδειχθούν υπερβολικές, η ιστορία δείχνει ότι οι περίοδοι ακραίας διασποράς αποδόσεων σπάνια τελειώνουν ομαλά.

Πηγή: naftemporiki.gr